OK, det er ikke den helt store nyheten - men det er like fullt sjelden at lett konservative Ritchey lanserer helt nye løsninger på sine setepinner. Nå kommer den amerikanske produsenten med en ny løsning som kan gi oss tidenes første Ritchey-pinne uten setback.
Tillater rak pinne
De klassiske Ritchey-pinnene har lenge hatt en-bolts-løsning, basert på den gamle vrien der bolten går opp gjennom bunnen av hodet og strammer ned et toppstykke over selve klemma. De nyere løsningene har brukt to bolter på samme måte for økt sikkerhet, men uansett har patenten hatt en ulempe: Den krever at pinnen har setback, altså at setefestet ligger litt bakenfor senterlinja i selve pinnen. Mange syklister må ha en helt rett pinne for å finne riktig posisjon over pedalene, og der har ikke Ritchey hatt gode løsninger.
To justeringer, en operasjon
Den nye pinnen som nå er på vei ut på markedet, plasserer sin ene bolt horisontalt gjennom hodet, på samme måte som Race Face har gjort i sine pinner for å stramme grepet rundt seteskinnene. Men der Race Face bruker en ekstra bolt for å justere selve vippen på setet, gjør den ene Ritchey-bolten den jobben også. Dermed må du - når du skal justere enten bakover-framover-posisjonen eller horisontalplanet - passe på å ikke forskyve det ene når du justerer det andre.
Den nye pinnen har fortsatt setback, men det er ventet at en rak variant følger om ikke lenge.
Lettvekts-leverandøren
Uansett: Fordelen med nyløsningen er selvsagt minimal vekt, noe Ritchey med sin XC-konkurranseprofil alltid har vært opptatt av. De kjøpte tross alt Syncros for å dekke råkjørernes behov, slik at Ritchey i ro og mak kan konse på godsaker for vektfetisjistene blant oss. Det er der Tom Ritchey føler seg hjemme, akkurat som han fortsatt føler seg hjemme på verkstedet med fila - når han på bildene justerer støpeformen til den nye pinnen under et opphold på Taiwan i høst.