Ny alteter fra Liteville - Luke 8 i Julekalenderen

Julekalenderen - luke 8: Tyske Liteville kommer med en ny modell; 601. I god Liteville-tradisjon skal den være svært allsidig.

Av: gauter
Sist oppdatert: 8. desember 2010 kl 22.10
Durch, für, gegen, ohne, um: Liteville 601 har et hull bakerst på overrøret for elegant føring av strømpe/vaier til fjernjustert teleskop-setepinne. Smart! Alle bilder: Liteville.
Durch, für, gegen, ohne, um: Liteville 601 har et hull bakerst på overrøret for elegant føring av strømpe/vaier til fjernjustert teleskop-setepinne. Smart! Alle bilder: Liteville.
Lesetid: 3 minutter

Mange vil kanskje anse tyske Liteville som et smalt merke, siden de ikke er så godt kjent her til lands. Lenge var dessuten modellen 301 deres eneste, men den kunne til gjengjeld bygges til alt fra hissig rittfulldemper til stødig stisykkel. Seinere har hardtailen 101, 4X-hardtailen 101fx og den grove fulldemperen 901 kommet til. Presisjonshåndverk og fine, gjennomtenkte detaljer, samt lav vekt og høy stivhet kjennetegner alle sammen. Eier man en Liteville, er det liten grunn til å være misfornøyd.

301 lever fortsatt i Liteville-sortimentet i beste velgående, men nå i såkalt Mk8-versjon. Den kan settes opp med enten 120-, 140- eller 160mm vandring bak, alt etter hvilken vogge man velger til bakdemperen når man kjøper ramma, og bygges med gaffel med ditto vandring.

Terrengsykkel hadde i 2007 en Liteville 301 som en av fire sykler på langtidstest (Mk3-utgave med 115mm bak), og lot oss overbevise. I Terrengsykkel nr. 17 hadde vi også en test av den solide hardtailen 101.

Rykter om en ny modell med navnet 601 har versert i årevis, men Liteville har ikke letta på sløret før nå i høst. Imidlertid er Liteville fortsatt sparsomme på opplysninger om denne, siden den er såpass ny - også på direkte spørsmål fra Terrengsykkel. Den fins heller ikke på Litevilles egne nettsider ennå.

Liteville 601 er ment som en effektivt tråkkende stisykkel, men med en utforsykkels trygghet nedover. Den har 165-190mm justerbar vandring bak takket være flyttbart demperfeste. Foran vil den kle både 160- og 180mm-gafler. Ramma skal veie lette 2770 g uten demper i str. M, og vi har sett testeksemplarer med 180mm gafler på 13,1 kg på nettet. Liteville peker med det litt nese til dem som mener karbon må til for å få lav vekt på grove sykler, og 601 ser ut til å bli en robust utfordrer til sykler som Cannondale Claymore og nye Scott Genius LT. Med 160-gaffel vil styrerørsvinkelen på Liteville 601 være ca 67 grader. Av andre detaljer kan bl.a. Hammerschmidt-klar ramme, ISCG-mulighet, avstivende Syntace X12-bakaksling og heltrukne girstrømper (inni kjedestaget til bakgiret) nevnes.

Bruksområdene til nye 601 vil med dette ligge tettere opptil 901 enn 301. Etter våre opplysninger vil trolig 901 fases ut på sikt.

I Terrengsykkel-redaksjonen er vi spente på å høre mer om nye 601. For øvrig er vi nysgjerrige på om nomenklatur-hullet mellom 101 og 301 snart vil fylles, f.eks. av en reindyrka rittfulldemper? Noen karbonsykkel fra samarbeidet mellom merkevarehusa Syntace og Liteville kan vi imidlertid ikke regne med. Ja, vi har faktisk spurt dem om dette...

Liteville importeres og distribueres i Norge av Probike i Oslo. Pris og tilgjengelighet på nye Liteville 601 er ennå ikke fastsatt, men den vil trolig bli å få kjøpt i løpet av 2011.

P.S.: Liteville fikk for kort tid siden - som ett av få merker - innvilga lisens til å selge sine rammer i USA. Årsaken til lisensbehovet er Litevilles bruk av ledda kjedestag, best kjent som "Horst Link". Ingen sykler med dette opphenget kan selges i USA uten godkjenning fra Specialized, som eier patenten.

Publisert 8. desember 2010 kl 00.00
Sist oppdatert 8. desember 2010 kl 22.10
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen