Norsk vektpresser

Nakamura har stort fokus på lette deler, og leverer sykler med lav vekt i alle prisklasser. Neste års terrengversting veier under syv kilo.

Sist oppdatert: 13. oktober 2011 kl 21.07
IKKE BARE TIL PYNT: Høyt henger den, men sur er den definitivt ikke. Neste år er denne superlettvekteren tilgjengelig i Norge.
IKKE BARE TIL PYNT: Høyt henger den, men sur er den definitivt ikke. Neste år er denne superlettvekteren tilgjengelig i Norge.
Lesetid: 3 minutter

Under syv kg er ikke nytt for en terrengsykkel, men det er definitivt ikke noe det går tolv av dusinet på, særlig ikke når det snakkes om 29ere. Nakamura har laget mange modeller som er langt lavere i vekt enn andre konkurrenter i samme segment. Neste år kommer de med flere 29ere, og den letteste av dem alle veier 6,9 kg. I Håkons Hall henger den naturlig nok i en vekt, slik at alle som vil kan sjekke beviset. Produktsjef for sykkel i Gresvig AS, Espen Wethe kan mye om lette sykler, og får ikke rost denne egenskapen nok.

– Nei, for lett kan det aldri bli. I gode gamle dager da syklen veide tolv-tretten kilo, så var det jo noen som kom med en sykkel på elleve, og det ble sagt akkurat det samme da. Om noen år kommer vi til å synes dette er tungt. Det er den veien utviklingen går.

Tror på endring

Han avviser at det snart blir slutt på sykler med 26 hjul, selv om det hos noen amerikanske produsenter er nesten helt slutt på terrengsykler med tradisjonell hjulstørrelse. Bildet er ikke fullt så enkelt.

– Det er fortsatt 26 som er melk og brød for oss, men 29ere har nå, faktisk de siste månedene, tatt av voldsomt. Det siste halvåret, når det er blitt Norgescupseiere på 29ere, og vi har fått vekta ned på konkurransedyktig vekt med 26, er det ikke tvil om at dette er det som kommer fremover. Jeg tror vi kan ta en ganske god markedsandel neste år, og i løpet av et par år, blir det nok fifty-fifty 29 og 26, og sannsynligvis en overvekt av 29ere etter det, forklarer han.

Espen har også interessante fakta å bringe på bordet, og forteller ivrig om forskjellene på Norge og Europa, kontra USA. Bruken av terrengsykler er forskjellig, og markedene er ulike. Amerikanerne har ikke tilgang til det samme nettverket av veier og stier som oss, og underlaget det sykles på er generelt av grovere karakter:

– Skal du ha en terrengsykkel i USA, er det fulldemper som gjelder, mens i Norge er det en hardtail. Jeg tror en 29er er ideelle, da gapet mellom en 26 hardtail, og 26 fulldemp for nordmenn har vært relativt stort. Jeg tror en 29 hardtail kan fylle inn dette gapet, det er ikke et så stort hopp som det er å gå for en fulldemper. En 29er vil gi mye av de samme fordelene som en 26 fulldemper vil gjøre, men den er betydelig lettere. Jeg tror det er en mellomting som vil passe det norske markedet bra.

Espen forteller videre at sykkelen ikke er som den vil leveres i 2012. Butikkversjonen vil bli enda lettere.

– Nakamura Grade 9.29 vil da ha en ny ramme, på bare 950 gram. Vi setter den opp med Maxxis 345 dekk, en ny og lettere gaffel, samt Dura Ace frontskifter med downpull. Da sparer vi ytterligere 300 gram. Til raske ritt med hardpack slik som Birken blir det et effektivt oppsett.

Publisert 13. oktober 2011 kl 00.00
Sist oppdatert 13. oktober 2011 kl 21.07
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen