Norgesmesterens storhjuling

Da Norgesmester i rundbane Ole Christian Fagerli prøvde sykkel med store hjul, var skepsisen enerådene. Nå har han ombestemt seg. Se bildene av hans nybygg!

Sist oppdatert: 30. september 2011 kl 11.06
Lesetid: 3 minutter

Hvor fokusert har du vært på vekt under byggingen? Har du gått all out med titanbolter, eller er det meste standard komponenter?

- Dette er en ganske standard sykkel. Jeg hadde en plan om å få den under 8 kg i utgangspunktet, blant annet med lettere hjul. Men etter jeg hadde satt den opp ble jeg så sykt fornøyd med den.

Jeg har brukt ting jeg vet er veldig solid. Blant annet XTR-pedaler isteden for Crank Brothers. Det er tyngre, men jeg vet det holder, så på denne sykkelen er funksjon definitivt prioritert fremfor vekt.

Så får vi se om jeg bygger en superlett sykkel neste år. Jeg vurderer å bygge en skikkelig lett Spark 29. Da også med mye av de samme delene, men med titan skruer, lette hurtigkoblinger etc.

Men jeg har vel innsett at når sykkelen føles solid og har en grei vekt skal jeg være fornøyd. En Spark 29RC håper jeg skal havne på rundt 9,3 kg. Det vil bli veldig bra.

Minimalistisk: Seteklemmen på Fagerli´s sykkel har kun én funksjon; å stramme setepinnen. Under press:Da Raumerytterlaget byttet sykler i år, ble det overgang fra Sram/BB30 til Shimano/BB92... Der bak:...og fra Sram XX til Shimano XTR. Same, but different altså. Tufo:Da vi fotograferte sykkelen, var Tufo XC2+ montert. Lett pinne:Setepinnen fra MCFK veier utrolige 145gram i 450mm lengde. Dette er samme type som Lars Ragnar Manengen bruker, som vi tidligere har omtalt. Ikke standard: Stort sett er det kun Cannondales egne sykler som kommer med Lefty montert, men det har blitt stadig vanligere å montere disse gaflene på rammer fra andre produsenter også. PBR: Låsing av gaffelen styres av denne enheten, hvor man trykker ned knappen med tommelen for å låse.

Spesifikasjoner:

Vekt: 8,690gram slik den står nå med computer når jeg trener.

Ramme: Scott scale 29 RC ramme i sort og hvit. 950 gram

Bremser: Shimano XTR

Drivverk: Shimano XTR. Kjører rene grupper da jeg syntes det fungerer best. Utveksling 40/27-36/11

 

Skiver: Skal byttes til XTR

Pedaler: Shimano XTR

Strømper: Shimano

Setepinne: MCFK 450mm 145 gram med setback

Styre: Bontrager sitter på nå. Planen er å montere styre fra 3T med 12 grader backswwep og kutte det til 690mm.

Holker: For øyeblikket holker fra Scott, ODI troy lee design skal monteres. De er tunge, men gode.

Gaffel: Lefty Max carbon 120 bygget om av project321.com

Hjul: Tufo Heron 1400 gram

Dekk: Tufo XC 2 pluss 29 510 gram

Hurtigkobling bak: DT Swiss av typen tung, men holdbar.

Flaskeholder: King Cage titan.

Computer: Garmin 500 Edge

Grisete: Vi fikk huket tak i Ole Christian Fagerli og sykkelen hans rett etter målgang i årets siste Norgescup, hvor han vant.

Publisert 19. september 2011 kl 00.00
Sist oppdatert 30. september 2011 kl 11.06
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen