Nicolai og Bionicon med planetgir-krank

SRAM er ikke lenger alene om å tenke store tanker om hvordan et planetgir-system kan erstatte krankgir-løsningen din. Neste år starter Nicolai og Bionicon produksjonen av sin B-Boxx.

Sist oppdatert: 13. august 2008 kl 15.45
B-Boxx: Disse tegningene viser hvordan det tyske systemet vil se ut.
B-Boxx: Disse tegningene viser hvordan det tyske systemet vil se ut.
Lesetid: 4 minutter

Ikke mange hadde regnet med at det gode, gamle krankgiret såpass brått skulle framstå som en utdatert løsning for terrengbruk - men nå skjer det store ting:

De tyske innovatørene i Nicolai/Bionicon og den amerikanske giganten SRAM lanserer begge togirs kranksett med ett drev, der du kan gire uten å røre kjedet. Ved hjelp av et innebygget planetgir-system kan du lynkjapt endre utvekslingen foran uansett om du står stille eller trår bakover.

SRAM har hypet sin lansering av kranksettet Truvativ Hammerschmidt i snart et år, med hemmelighetskremmerier i alle retninger, mens tyskerne bak konkurrerende systemet B-Boxx røper hva de har på gang først nå.

Både B-Boxx og Hammerschmidt er krankløsninger med ett drev ved siden av en boks med et lukket og angivelig vedlikeholdsfritt planetgir.

Systemene gir deg direkte 1:1-utveksling på den monterte 22- eller 24-klingen, og med mekanismen innkoblet øker utvekslingen med en faktor på 1,6 - slik at du med det samme drevet nå trår som om du hadde med 36-38 tenner. Svært mange stisykler leveres kun med to drev foran pluss slagring, dermed kan girkasse-kranken lett erstatte det vanlige oppsettet.

Vedlikeholdsfrihet og mindre kompromisser på design av fulldempede rammer er de to hovedargumentene for det nye systemet.

Enkelt sagt: Fjæringssystemet i en fulldempet ramme påvirkes betydelig av trekk-kraften i kjedet på sykkelen. Når du tråkker hardt, påvirker den kraften bakfjæringen - derfor bruker rammedesignerne enormt med tid på å utjevne denne effekten.

Problemet er at påvirkningen er forskjellig avhengig av hvilket drev som brukes foran. Dermed blir enhver løsning et kompromiss, der fjæringen oppfører seg forskjellig etter hvilket drev du har kjedet på. I tillegg må ramma også designes med feste til krankgiret, mens kjedestagene må rigges med plass til store drev foran - noe som ofte kan begrense dekk-klaringen.

Med kun ett drev foran kan designerne nå skreddersy selve fjæringssystemet etter dette lille drevet, og dermed få maks funksjon uansett utveksling. Systemet krever dog at du har festepunkter på rammas krankhus, tilsvarende ISCG-standardfestene (International Standard Chain Guide mount) som brukes for å montere kjedefører.

En rekke stisykler i all mountain-kategorien vil høyst trolig komme med ISCG-fester de neste sesongene, dersom planetgir-krankene innfrir de voldsomme forventningene som nå piskes opp.

B-Boxx blir vist i prototype på Eurobike-messa om noen uker, men vil neppe være leveringsklart før i 2010. Dermed har SRAM et forsprang i markedet, selv om sveitsiske Schlumpf i en årrekke har solgt en tilsvarende krank i nisjemarkedene, den er for eksempel blitt populær på liggesykler (recumbents).

Vekta på B-Boxx anslås til 1,2 kilo for komplett system, inkludert krankarmene - men dette er en såkalt "target weight", med andre ord hva konstruktørene håper å komme ned på.

Andre fordeler med girkasse-krankene er selvsagt også en optimal kjedelinje (kjedet slipper å bøye seg så mye sideveis mot ytterpunktene på kassetten bak som det lett kan gjøre med uvøren giring over tre drev foran), og at du kan kjøre kortere kjede og kortere girarm bak fordi du ikke trenger å ta opp så mye slakk som på en tredelt/todelt krank. Kranksettene har også føring for kjedet som hindrer at det spretter av i hardkjøring.

Ulempene handler naturlig nok om vekt, B-Boxx-folka antyder en mervekt på 200 gram i forhold til vanlig krankgiroppsett - men unngår behendig å nevne hva de har sammenliknet med. Med girkassa i tyngste gir og planetgir-utvekslingen engasjert er det også et lite effekt-tap i systemet, men den ulempen kan først vurderes etter en test i praksis.

Bionicon-sjef Andi Felsl og Nicolai-gründer Kalle Nicolai har jobbet med B-Boxx-prosjektet siden 2003. Nicolai har fra før utviklet et girboks-system for rammemontering kalt G-Boxx, og B-Boxx bruker patenter herfra for å besørge raske girskift via magnetkraft. Både B-Boxx og Hammerschmidt lover at systemene kan gires med maks trykk i pedalene.

Vi klør i fingra etter å teste systemet, og kommer garantert tilbake med erfaringer etterhvert som varene dukker opp.

SRAM-importør Stians Sport kommer med pris og antatt leveringsdato i løpet av september. Hammerschmidt blir offisielt lansert på Eurobike første uka i september.

Publisert 13. august 2008 kl 00.00
Sist oppdatert 13. august 2008 kl 15.45
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen