Nå kommer hjelmpåbudet

Vegdirektoratet vil påby barn å bruke hjelm når de sykler. Planen er å utvide påbudet til å gjelde voksne senere. Men Syklistenes Landsforbund er skeptisk.

Sist oppdatert: 31. oktober 2003 kl 12.57
Smart: Kristoffer «Trailstar» Kippernes med korrekt hjelmføring på Skeikampen.
Smart: Kristoffer «Trailstar» Kippernes med korrekt hjelmføring på Skeikampen.
Lesetid: 2 minutter

Det er trafikkdirektør Eva Solvi i Vegdirektoratet som sier dette til NRK Dagsnytt i dag. Etaten tror at et påbud kan bidra til å redusere tallet på dødsfall og alvorlige skader i sykkelulykker.

I snitt omkommer 14 mennesker i sykkelulykker hvert år. Omkring hundre blir alvorlig skadet.

- Vi har en del stygge ulykker hvor folk stuper over sykkelstyret og i bakken. Og da er hjelm særdeles viktig. Vi tenker oss at det er påbud for barn i første omgang. Så får vi litt erfaringer, og så får vi se hvordan det skal utvides til også å gjelde voksne syklister, sier Solvi til NRK.

Syklistenes Landsforening er skeptiske til hjelmpåbud.

- Det er klart at når du først slår hodet i asfalten, så er det en fordel å bruke hjelm. Poenget er hva det er som forårsaker at folk slår hodet i asfalten. Det er dét man må se på, for å unngå ulykkene, sier generalsekretær Trond Berget i SLF til NRK.

Foreningen mener at bygging av skikkelige sykkelveier er viktigere, og frykter at færre vil sykle dersom hjelm blir påbudt.

- Det er bedre å sykle uten hjelm enn ikke å sykle, sier Berget - og begrunner dette med at sykling og fysisk aktivitet sparer langt flere liv enn de som omkommer i sykkelulykker.

Etter dødsulykken i dirtjump-banen i Bergen i forrige uke, vurderer våre kolleger i utfor.com en kampanje for å få myndighetene til å kutte ut merverdiavgift på hjelm for alle idretter.

«Hjelmer for ski, ishocky, sykler, kajakk, motorsykkel osv, skal være momsfritt. Dette er allerede gjennomført i bl.a. England. Ett slikt kutt sparer samfunnet for mye, da det både blir fokus på det å bruke hjelm + at det blir billigere, noe som betyr at flere bruker det, og dermed blir det færre alvorlige skader, noe som igjen betyr mindre helseutgifter» skriver Odd Arne og Trygve på utfor.com.

Klikk her for å lese om initiativet på utfor.com

Publisert 31. oktober 2003 kl 00.00
Sist oppdatert 31. oktober 2003 kl 12.57
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen