Det er trafikkdirektør Eva Solvi i Vegdirektoratet som sier dette til NRK Dagsnytt i dag. Etaten tror at et påbud kan bidra til å redusere tallet på dødsfall og alvorlige skader i sykkelulykker.
I snitt omkommer 14 mennesker i sykkelulykker hvert år. Omkring hundre blir alvorlig skadet.
- Vi har en del stygge ulykker hvor folk stuper over sykkelstyret og i bakken. Og da er hjelm særdeles viktig. Vi tenker oss at det er påbud for barn i første omgang. Så får vi litt erfaringer, og så får vi se hvordan det skal utvides til også å gjelde voksne syklister, sier Solvi til NRK.
Syklistenes Landsforening er skeptiske til hjelmpåbud.
- Det er klart at når du først slår hodet i asfalten, så er det en fordel å bruke hjelm. Poenget er hva det er som forårsaker at folk slår hodet i asfalten. Det er dét man må se på, for å unngå ulykkene, sier generalsekretær Trond Berget i SLF til NRK.
Foreningen mener at bygging av skikkelige sykkelveier er viktigere, og frykter at færre vil sykle dersom hjelm blir påbudt.
- Det er bedre å sykle uten hjelm enn ikke å sykle, sier Berget - og begrunner dette med at sykling og fysisk aktivitet sparer langt flere liv enn de som omkommer i sykkelulykker.
Etter dødsulykken i dirtjump-banen i Bergen i forrige uke, vurderer våre kolleger i utfor.com en kampanje for å få myndighetene til å kutte ut merverdiavgift på hjelm for alle idretter.
«Hjelmer for ski, ishocky, sykler, kajakk, motorsykkel osv, skal være momsfritt. Dette er allerede gjennomført i bl.a. England. Ett slikt kutt sparer samfunnet for mye, da det både blir fokus på det å bruke hjelm + at det blir billigere, noe som betyr at flere bruker det, og dermed blir det færre alvorlige skader, noe som igjen betyr mindre helseutgifter» skriver Odd Arne og Trygve på utfor.com.