Det allerede legendariske terrengsykkel-nettstedet MtbReview.com - kjent som mtbr.com - er i pengetrøbbel, og vil bli solgt for å redde seg fra gjeldsdøden. Morselskapet Consumer Review har nå søkt om en såkalt «chapter 11 bankruptcy protection» mens det forhandler fram en kontrakt med en anonym kjøper som vil overta gjelda på friske 135 millioner kroner.
Legger ikke ned
- Dette er en frivillig reorganiseringsplan for å endre eierskapet og lette noe av gjelda vi har pådratt oss i løpet av de siste fire åra. Vi kommer ikke til å legge ned driften, sier Paul Wassem i ConsumerReview til Bicycle Retailer.
Den ukjente kjøperen er et selskap utenfor sykkel- og fritidsbransjen, men vil la ConsumerReview fortsette driften som et frittstående datterselskap.
Startet i 1996
MtbReview.com ble startet av Francis Cebedo i 1996, som et nettsted der syklister selv kunne legge inn anmeldelser og vurderinger av sykler og komponenter. Idéen slo an i rekordfart, og ble straks en slager blant syklister verden over. Snart meldte den første annonsøren seg for å støtte prosjektet - Bontrager Cycles - og flere fulgte.
To år senere hadde hobbyprosjektet nok dollar til å drives på heltid, og konseptet ble brukt til flere felter: Landeveissykler, foto, hifi, golf og biler - for å nevne noe. Sjekk de 18 nettstedene hos ConsumerReview.
Drar inn 19 mill. i året
MtbReview er fortsatt flaggskipet, med 500.000 unike brukere i mai måned. Denne sida sørger også for halvparten av ConsumerReviews årlige omsetning på nærmere 19 millioner kroner.
ConsumerReview har i dag 18 ansatte. For ikke lenge siden var de 72.