Kjøpt og betalt?
Under Zapata Espinozas ledelse ble Mountain Bike kjent som en ærligpublikasjon, med en redaksjon som ikke var redd for å legge seg ut medbransjens pr-folk hvis testerne faktisk mente at en gitt årgang RockShox-gafler var dårligere enn forrige sesong. Rock Shox er ikke de enestesom truet med å droppe verdifulle annonsekjøp i bladet, men Zapata ogkompani ga seg ikke.
For et snaut halvår siden fikk Zapata Espinoza sparken som redaktør, oggikk over til å bli pr-fyr hos Trek. Og det nye regimet iredaksjonslokalene har tydligvis bedre anlegg for ryggslikking ennforgjengerne, hvis man skal dømme etter siste utgave.
Under tittelen "Saving the Freeride World" nærmest annonserer MB for Shimanos nye frikjøringsgruppe.
Ankepunkt blir kun stillt ved kompatibiliteten til bakgiret. At bremsene kun virker med XTR eller XT hendler blir ikke nevnt. At giret er Low-Normal blir heller ikke tatt opp som et potensielt problem. Centre Lock skivefeste"standarden" er også en annen på Saint enn på XTR.
Det er en ærlig sak å ha ulike meninger om nye produkter. Og vi aksepterer selvfølgelig at det er mange som synes at Shimanos nyvinninger er tipp topp. Problemether er selvsagt kildebruken:
At Andrew Shandro er positiv til nyvinningene er ikke overraskende:Mannen får jo betalt for å være reklamefigur for nettopp Saint-gruppa, ogbrukes aktivt i Shimanos reklamekampanje! Hvordan skal leserne vite om deter Shandros ærlige mening vi leser, når han har fast lønn for å promoterestæsjet? Sjelden har vi sett så tannløs produktjournalistikk fra det engang så anerkjente Mountain Bike.
Hvis det er slik MB skal være i fremtiden tror jeg det er like greit at bladet først og fremst bare er et bilag til Bicycling.
Det skal sies at mange såkallte hardcore-merker satser på Saint neste år. Frikjørings-merket Norco har valgt å utstyre flere modeller med Saint-deler. Men syklene blir satt opp med XT bremsehendler eller komplette Hayes bremser. Norco gutta er fan av Gripshift på ventre hånda også.