Møkkaspredning fra Rock Shox

Terrengsykkel.nos utsendte tok kontakt med Rock Shoxs race-supportteam i Riva del Garda, Italia, for å forhøre seg om en løsning pået problem. Responsen var så til de grader upassende at her bør Rock Shox ta en kraftig oppvask.

Av: Ole
Sist oppdatert: 21. mai 2002 kl 15.04
Dyr drikke: Kona Bear bytter navn til Kona Beer.
Dyr drikke: Kona Bear bytter navn til Kona Beer.
Lesetid: 4 minutter

Jeg har siden min første Rock Shox med Pure Damper, mislikt at denne dempertypen ikke oppfører seg optimalt ved medium raske slag. Da jeg var på BIKE-festivalen i Riva del Garda i Italia i begynnelsenav mai 2002, tok jeg kontakt med sjefen for Rock Shoxs race-support inne på messe-området. Jeg forklarte at jeg har følt spike'ing i allegaflene mine med Pure Damping, og lurte på om det er noen måte å fiksedette på. Med spike'ing menes at gaffelen ikke åpner for nok olje vedraske/harde slag, slik at gaffelen rett og slett nekter å bevege segraskt nok. Resultatet er at den butter imot raske/store ujevnheter i stedet for å flyte over,og det føles til tider som om lockout'en står på. Det er et reeltproblem med alle Pure Damper gafler, og tester i blader påpeker oftedet samme.

En tidligere service-mann for Rock Shox, , tilbyr sågar enmodifikasjon av gaffelen, som tar hånd om problemet. Jeg nevnte også dette for Rock Shoxs mannpå messa, men han var overhodet ikke interessert i å diskutere. Det er mulig han hadde en særdeles dårlig dag, men det rettferdiggjør ikke at han både oppførte seg nedlatende og arrogant, og presterte å spre om seg med mer oksemøkk (aka. bullshit) enn en storbonde ved Mjøsa.

Bortforklaringer

Det startet med at jeg blefortalt at jeg var den eneste av 10.000-vis av brukere som haddeklaget på dette. Det forandrer ikke det faktum at problemet er der,men forteller bare at mange ikke er så heldig å ha et stort sammenlikningsgrunnlag. Det du ikke vet, skader ikke. Forklaringen ble den at det var progressiviteten til luftkammeret jegkjente. Da jeg forsiktig minnet om at Psylo SL har stålfjær, bleforklaringen endret til at det var "coil binding" jeg kjente, dvs. atvindingene i stålfjæren ble klemt helt sammen og delvis hektet seg ihverandre. Men da må fjæren komprimeres mye mer enn gaffelen harvandring til. Og hvis det virkelig var mulig, ville det vært enda endesign-tabbe. Og dessuten kan spike'ingen føles selv ved mindregaffelutslag, bare de er raske nok.

Dermed ble en ny forklaring presentert, og nå var det progressiviteten til Pure-fjæren. Jeg sto på mitt om at det ikke kjentes ut som det, men et problem med for liten olje-strøm. Da ble omsider svaret at det ikke er mulig å lage en demper som er bra både på high-speed og low-speed demping. Dette høres merkelig ut, for de andre gaffelprodusenten klarer jo dette utmerket. Rock Shox har jo klart det selv i mange år før Pure Damper.

Saken er den at de har rett og slett laget for litenåpning i lockout-stempelet, det er ikke verre enn det. For å verifisere dette, har jeg fjernet hele lockout-mekanismen fra min 2002 Psylo SL. Resultatet levner ingen tvil om at det er lockout'en. Gaffelen flyter nå over røtter med en helt annen følsomhet enn før.

Den siste beskjeden jeg fikk var at jeg nok ikke passet for Rock Shoxs gafler, og at jeg burde finne meg noe annet. Hallo? Hørte jeg riktig? Fox, hørte dere?

Heldigvis ikke i Norge

Denne oppførselen erheldigvis ikke representativ for hverken Rock Shox i Norge ellerSverige, for der har jeg ikke møtt annet en velvilje og god kunnskap.Men noen i Rock Shox sentralt bør ta seg en prat med folkene somreiser rundt og gjør race support, for dette var virkelig elendigegreier. Merker man at noe ikke er helt optimalt, og tar kontakt omdette, bør man ikke bli møtt med all verdens søkte bortforklaringer.Rock Shox vet om problemet, og kunne innrømmet det med en gang, ogsagt at, desverre, det er slik gaflene er. Det ble jo innrømmet imellom linjene, og kunne like gjerne blitt sagt rett ut.

Det finnes lite som er så negativt som arrogante produsenter somnekter å høre på den som faktisk bruker produktene deres. Hvis det er noen andre som har opplevt noe liknende i sykkelbransjen, vil vi gjerne høre om det.

Publisert 21. mai 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 21. mai 2002 kl 15.04
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen