Oppdatering 2007: Fra og med 2007 leveres Liteville 301 med 130 mm vandring bak. Ny demper og bakramme kan ettermonteres på eldre rammer for å øke vandringa bak. Fra 2007 leveres dessuten ramma med titanskruer som standard, noe som senker rammevekta med 40 g. Prisen er dessuten nedjustert med en tusenlapp. |
Nå i Norge
Tyskland er et stort og folkerikt land med et ditto stort sykkelmarked. Mange tyske selskaper fører imidlertid en mindre hissig markedsføringsstrategi overfor oss skandinaver enn hva enkelte amerikanske produsenter gjør. Det at vi nordmenn i tillegg er generelt amerikansk-orienterte (ikke minst reint språklig, bl.a. gjennom blader m.m.), gjør at mange forledes til å tro at "skal det være ordentlig, så må det være amerikansk". Følgelig får mange spennende ramme- og komponentmakere fra vårt eget kontinent ufortjent lite oppmerksomhet her til lands, etter vår mening.
Allerede for et par år siden la imidlertid vi i terrengsykkel.no merke til de overbevisende omtalene som den da nylig introduserte Liteville 301 fikk i tysk sykkelpresse. Siden den gang har vi hatt lyst til å sette den på prøve.
Nå er endelig Liteville representert i Norge gjennom entusiastforetaket Probike i Drammen. terrengsykkel.no fikk "mast" oss til å få levert den første ramma til oss på langtidstest.
Liteville 301
Utgangspunktet for den lille gjengen i Waltenhofen, lengst sør i Bayern, som starta Liteville, var at de selv ville lage den sykkelen de drømte om å kjøpe. Resultatet er ramma som har fått navnet 301.
Den kompakte, hardtail-lignende ramma er i sin helhet laget av 7005-aluminium, og Liteville lager sågar sine egne rør som er inntil femdobbelt redusert. Slik kan hvert enkelt rør bedre formes spesielt for å motstå belastningene som de ulike rammedelene utsettes for under bruk (bl.a. i de asymmetriske bakramma). På den måten slipper Liteville å anpasse seg og produksjonen til innkjøpte, ferdigproduserte rør som ikke nødvendigvis tilfredsstiller Litevilles krav. Ellers er viktige deler av ramma pent CNC-frest. Selve hjertet i ramma ligger i SSD 210L-demperen fra sveitsiske DT som i første rekke er kjent for sine eiker, nav og felgringer. Demperen er spesielt tilpassa Liteville-ramma - andre standarddempere med samme lengde vil være overdempa. Ellers har den en typisk "4-bar"-bakramme med Horst-link og god plass til store dekk, og med solide og rustfrie, dobbeltetta industrilager i svingpunkta.
Demperen har ingen terskel- eller plattformfunksjon, men dersom man ønsker et ekstra snertent og effektivt tråkk, kan man få ramma levert med et spesielt "maraton-lagersett" med en plattformliknende følelse. Disse lagerne har en større friksjon og det fordres større krefter for å sette lagrene, bakramma og demperen i bevegelse.
Vakkert håndarbeid!
Ramma gir 115 mm vandring bak og veier pene 2,6 kg med demper. De kraftig dimensjonerte røra gir et robust utseende: Underrøret har en diameter på 53mm, og det markert skrånende overrøret er 44mm tykt. Helhetsinntrykket er at ramma er utenom det vanlige pent bearbeida: Detaljfokusen og -rikdommen er stor i kjent, tysk stil, og kvaliteten sørges for av ekstremt strenge testprosedyrer - også det i kjent, tysk stil (se her). Ingenting er overlatt til tilfeldighetene, og ingen steder er det valgt enkle, billige snarveiløsninger. Blant annet er krankhuset forsynt med dreneringshull, innsida av ramma er dusja med silikonfett, og vaierholderne er laget av frest aluminium. Imponerende! Overflata leveres eloksert i svart eller titansølv med lasergraverte logoer som standard, men som et tilvalg kan man få ramma lakkert i intet mindre enn over 180(!) farger mot et tillegg i prisen.
En observant leser vil kanskje stusse på at girøret ikke er utskiftbart. Vi rynka også på øyenbryna, men blei beroliga av at også dette er gjennomtenkt: Med fast girøre vil man få høyere stivhet og dermed mer presis giring, heter det fra Liteville-hold. Dessuten har Liteville fortsatt til gode å oppleve et bøyd girøre. Så da, så...
Varierte bruksområder
Liteville 301 kan brukes med gafler med alt fra 100 til 140 mm vandring, og kan m.a.o. bygges som en lettvekts XC-sykkel eller som en grov stisykkel med dekk i inntil 2,5-bredde. Eksempler på ulike oppsett kan sees her.
Vi skal bygge opp vår testsykkel som en allsidig sykkel med gaffel med justerbar vandring mellom 100 og 130 mm og et utvalg av deler fra Syntace (setepinne, styrelager, styre og styreframspring) som også leveres av Probike. Når det gjelder pedaler, drivverk og gir med hendler har vi valgt deler fra nye XTR som tidligere er presentert på terrengsykkel.no her og her. Anslått vekt på vår ferdigbygde testsykkel vil ligge på 11,5-12 kg, avhengig av dekkvalg. Full liste over utstyret på vår testsykkel finner du her: Klikk!
En Liteville 301-ramme med DT Swiss demper, setepinneklemme og en fiffig navgirbeskytter fra Syntace koster 16.990 kr fra Probike. Ramma kan leveres i hele seks ulike størrelser (XS-XXL). Forskjellen på de ulike størrelsene ligger i lengde, mens den lave høyden over overrøret beholdes lik på alle størrelsene.
En utførlig test kommer i løpet av 2007-sesongen i bladet TERRENGSYKKEL.
For mer info, se nettsidene til Liteville eller kontakt Probike.