Mange norske syklister bestiller komponenter fra selskaper som selgersykkeldeler via nettet. Med litt peiling på hva som passer for deg, gårselve handelen som oftest knirkefritt.
Problemene oppstår først når pakken skal bevege seg fra det store utlandet og hjem til deg.
Etter at Posten Norge sluttet å håndtere pakker fra US PS (United States Postal Service) har det meste gått galt. Først var det Nor-cargo Pakke-trans som tok seg av fortolling og utkjøring. Da Nor-cargo etterhvert måtte si opp avtalen pga. for mye jobb, ble alle pakker de ikke hadde fått somlet seg til å levere ut, rett og slett returnert til USA! Uten at mottager fikk noen som helst beskjed!!
Nå er det Nordisk Express som håndterer fortolling, og Ekspressgods som står for utkjøringen. Har ting blitt bedre? Nei. Flere av oss i redaksjonen har opplevd å måtte vente på savnede pakker i månedsvis, og når pakkene endelig har blitt funnet har det vært tilfeldigheter.
Og selv om pakken er toll og mva-fri, klarer Nordisk Express å avkreve mottager for 186 kroner. Selv gebyr-sultne Posten klarte å levere slike pakker gratis. Tross alt har jo avsender i USA betalt for at pakken skal komme frem. Hvis ikke staten skal ha noen avgifter, skal det heller ikke være mer å betale.
Når har endelig noen laget en underskriftskampanje for å få slutt på dette. Synes også du at dagens løsning suger, så sign up!
Eller gjør som oss, "don't go postal", og betal det lille ekstra for FedEx, UPS, DHL etc. Da tar pakken ca en uke inkl. alt.