Landevei #9 i salg!

Landeveis niende utgave er nå til salgs hos din lokale bladpusher. Som vanlig har vi ikke spart på noe, og nå har vi i god Giro-stil klint til med en knall rosa forside. Gå i brudd ned til kiosken.

Sist oppdatert: 18. april 2013 kl 00.00
ROSA FEST: I fjor vant Ryder Hesjedal over Joaquim Rodriguez med snaue 16 sekunder. Hvem vinner i år? Foto: Corvos.
ROSA FEST: I fjor vant Ryder Hesjedal over Joaquim Rodriguez med snaue 16 sekunder. Hvem vinner i år? Foto: Corvos.
Lesetid: 4 minutter

Er du ikke abonnent på Landevei? Tegn abonnent nå på shop.landevei.no. Da får du bladet fritt tilsendt i posten før det kommer i salg i bladhandelen. Det koster bare 229 kroner! Dette er prisen av et halvt dekk!

Vi har naturligvis viet Giroen mye plass, dette er ikke bare et ritt som ligger vårt hjerte nært, det er også et ytterst spektakulært og fargerikt ritt. Tidligere har vi sett alt fra regn til vind nærmest avgjøre rittet. Årets variant er mer åpen enn på lenge, og virkelig unikt er det at denne gangen har en Tour de France-vinner uttalt at han heller vil satse på Giroen enn nok en gul trøye. Bradley Wiggins vil gi gass i Italia. Utgaven inneholder hele tyve sider Girostoff, og inkluderer alt fra Øyvind Aas førstepersons beretninger fra bakkene, til hvordan designeren Paul Smith tolker den rosa trøyen.

ITALIENSK FØRSTEELSKERFilippo «Pippo» Pozzato gikk rett fra junior til proff, og vant Milan-Sanremo bare 24 år gammel. Tom Boonens tidligere hjelperytter ville stå på egne ben, men har ikke maktet å holde tritt med Boonens seiersfangst. Pozzato kjører Ferrari og nedlegger vakre piker, og presterer alltid godt i vårklassikerne. Filippo Pozzato har kniven på karrierestrupen, og presterer han ikke nå tror selv hans største fans at karrieren kan være over. Vi møtte Pozzato på Mallorca, og feltets siste playboy er denne utgavens store portrett.

VAKRE BENSyklister har fjernet hår på bena i over hundre år, men hvorfor er det egentlig det gjøres? Ryktene er mange men fakta er få, men en ting er helt sikkert, det er en større snakkis blant ikke-syklister enn syklister. I denne utgavens stilsak tar vi for oss både historie og metoder, og vi har hørt med både proffer og amatører om deres erfaringer. Dette blir morsom lesing enten du vil det eller ei, og bruker du ikke langt tid på badet fra før får du nå tipsene som gjør neste karbad til en sakral opplevelse.

TIL KLASSIKERNEPå Mallorca møtte vi ikke bare på Pozzato. Ute på tur traff vi også klassikerspesialisten Gabriel «Gabba» Rasch. Hjelperytteren har oftest anonyme plasseringer, men han spiller nå en svært viktig rolle i feltet. For det første er han en viktig del av Skys klassikerlag, og for det andre er han hjernen bak en jakke som bare lyder navnet «Gabbajacket». Dette er et rittplagg for drittvær, og under den historisk kalde utgaven av Milano-Sanremo så vi flere proffer som ga blaffen i alt som heter sponsorer og heller ville bruke Gabbajakka. I klassikerne sykler Gabba på en DogmaK fra Pinarello, og Gabba med sykkel er presentert i denne utgaven av spalten Sykkelen min.

FOR EN BILLIG PENGESist utgave testet vi sykler i den øvre prisklassen. Denne gangen tester vi sykler i helt motsatt ende av skalaen. Hvor mye sykkel får du for 10000 kroner, og hvor stor forskjell er det på syklene seg i mellom? Vi har testet seks sykler mellom 10-og 12000 kroner, alle med litt forskjellig bruksområde. Forskjellene var ikke dramatiske, men vinneren var overlegen. Vi har også testet tre ulike seter med spalte i midten, noe som er blitt et stadig vanligere syn. Kanskje også til mannens fordel, ikke alle tidligere seter har vært spesielt humane mot skrukket. I tillegg møtes Nortwave Extreme Tech og Sidi Wire Vent til duell. Dette er to råflotte italienske sko, men bare en av dem lever opp til forventningene. Hvilken?

NORGES FLOTTESTELandevei har fått enorm respons rundt serien Norges flotteste, og artiklene som beskriver våre beste landeveisturer fortsetter i samme format. Denne gangen har vi besøkt dalførene Valdres og Gol, og blitt guidet rundt av lokale helter. For mange er de to dalførene forbundet med gjennomfartstrafikk, men det skal ikke mer til enn å trekke seg marginalt vekk fra hovedveiene før noen av Norges flotteste sykkelstriper åpner seg.

Resten av bladet er pakket inn med lidenskap og lidelse, og vi har selvsagt fått med oss det viktigste som har skjedd siden sist. Kulturskolen vil som vanlig runde av bladet, og får denne gangen følge av Øyvind Aas’ følelsesladede hyllest til asfalt. Vi ønsker dere velkommen til Landevei #10!

Er du ikke abonnent på Landevei? Tegn abonnent nå på shop.landevei.no. Da får du bladet fritt tilsendt i posten før det kommer i salg i bladhandelen. Det koster bare 229 kroner! Dette er prisen av et halvt dekk!

Video fra Norges flotteste<iframe src="http://player.vimeo.com/video/64293052" frameborder="0" width="425" height="350"></iframe>

 

Publisert 22. mars 2013 kl 00.00
Sist oppdatert 18. april 2013 kl 00.00
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen