Kona 2003

Javisst, Kona har 2003-modellene klare selv om det bare er 2002. De kommer med mange modeller denne gangen! Her er bilder av de fleste av dem, med norske priser og kommentarer.

Sist oppdatert: 28. september 2002 kl 19.44
Kula: 12.390
Kula: 12.390
Lesetid: 4 minutter

Kula

Slageren Kula er selvsagt fortsatt med. Topp ramme som lett kan fortjene en haug med oppgraderinger og som dermed kan påføre husholdningsbudsjettet betydelige utgifter. I år er alt klargjort for skivebrems, så det kan du vel likegodt bare kjøpe med en gang? Denne gangen kommer Kula i ittno-tullball-svart: Frekt!

Kula Deluxe

 Samme ramme, men enda litt vassere: Fox gaffel, Race Face Turbine krank, litt mer XT, litt bedre hjul, og litt annet småtteri. En Kula for de som ikke kan nøye seg med det nest beste, åpenbart. Litt dyrere - because you deserve it. Også er'n rød og blå, som du ser.

Explosif

 Det ble etterhvert innmari liten forskjell på Kula og Eksplosif, men så fant Kona ut at stål var tingen. Det er det i år også: True Temper OX Platinum. Ellers: XT, Avid, RF Prodigy og ... litt annet. Eksplosivene leveres i år i en besnærende ufarlig blåfarge.

Kahuna Deluxe

 Samme rammeteknologi som er kjent fra blant annet Kikapu-modellene (ja, det er mer enn én nå, ja), men med utstyr tilpasset litt tynnere (eller fornuftige?) lommebøker. En fulldempet funker-til-det-meste-sykkel med utstyr som gjør at du får råd til å dra til f.eks. Tenerife for å teste den.

Dawg Dee Lux

En "Back Country"-ramme: "A balance of Cross-Country lightweight performance and Out of Bounds strength", sier Kona. Med vekt rundt 12-13kg (oppgitt), en solid ramme, fire tommer Fox i begge ender, Deore hydrauliske skivebremser, Race Face Prodigy krank og Mavic 223D/LX hjul skulle du være klar for det aller meste på denne førsteklasses kjøteren.

Stinky Dee-Lux

 

 Hvis det er et sted du ikke hiver deg utfor med denne sykkelen, kan det godt hende det ikke er sykkelen som stopper deg. 7 tommer vandring i begge ender (Jr. T/Vanilla RC), LX/XT, F521-felger, Hayes HFX-Mag (magnesium, vettu) hydrauliske skivebremser, osv. Denne kan du bombe nedover med og sykle opp igjen på også.

Stab Primo

Gå inn i sykkelbutikken, be om det drøyeste Kona leverer, og trill denne ut igjen like etterpå. Dette er Konas downhillmodell for de som virkelig skal dra til: Opptil 9" bak, Shiver 190mm foran, XT/XTR, Hayes HFX-Mag, Sun Abbah felger, osv, osv. Dette er 20kg sykkel som får deg fort ned. Og der nede bør det enten være en heis eller noen med bil.

Stuff

 Stuff er en "Out of Bounds" hardtail, dvs. at du kan sykle på andre siden av gjerdet med den. I tillegg tåler den sikkert at du hopper over gjerdet i omtrent 2 meters høyde og lander hardt som rakker'n. Ellers: 100mm gaffel, Alivio gir, Deore mekaniske skivebremser og en Truvativ Hussefelt-krank som kanskje til og med holder for glad-i-mat-og-spillopper brekkasjemann Trond?

Cinder Cone

 En av Konas hardtailer (good day) som leveres med skivebremsene ferdig satt på: Shimano Deore mekaniske. Ellers mye fornuftig utstyr - og ikke minst er det superviktige XT bakgiret på plass der bak. Men hva er det vi ser nede ved kranken? Tåklips?! (Slapp av - alle gode sykkelbutikker lar deg bytte pedaler uten å lage oppstuss)

Lava Dome

 Sennepsgul i år, ja. Kona har spart litt overalt og satt sammen en finfin utstyrgruppe til denne prisen. Prima sykkel for de har et liv ved siden av syklingen. Men ikke kjøpe den uten å bytte til pedaler uten remmer og tullball, da - ok?

Priskommentar

Alle prisene ovenfor er selvsagt bare vissvass. Ingensykler koster mer enn 5.000. Det erda noe alle vet. Ta ut 5.000kr, gå i butikken, og velg den du vil ha - enkelt og greit. Så kan du ta den med på utflukt.

Alle de derre detaljene

Jada, vi vet godt at du må vite mye, mye mer enn det som står ovenfor. Vi orket bare ikke skrive på nytt alt det Kona allerede har på sine eminente websider.

Klikk på www.konaworld.com og godt deg med alle de tekniske spesifikasjonene, du.

Publisert 27. september 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 28. september 2002 kl 19.44
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen