Knolly på plass i Norge

Kanadiske Knolly Bikes er et ungt firma med dype røtter i North Shore-skogene og fire solide rammer i utvalget. Nå er de på plass i Norge.

Sist oppdatert: 23. juni 2007 kl 10.06
Nummer én: Noel Buckley og hans debutmodell: Knolly V-Tach.
Nummer én: Noel Buckley og hans debutmodell: Knolly V-Tach.
Lesetid: 4 minutter

Espen Flage-Larsen i Skrævkringla Racing har allerede Middleburn, Goodrigde, MRP og Sun Ringlé på menyen. Med Knolly satser han nå fullt på å levere rammer til nedover- og stisyklister.

Noel Buckley er mannnen bak Knolly Bikes, og du lurer kanskje på hva slags fyr dette er? Kort sagt: Han har syklet sti i skogene rundt Vancouver siden slutten av åttitallet, og har dermed vært med i North Shore-miljøet siden begynnelsen.

Han tok hovedfag i fysikk, arbeidet som ingeniør i noen år – til han i 2002 bestemte seg for å bygge en kompromissløs, fulldempet frikjøringsramme for seg selv og noen kompiser. Og kanskje en til dama, selvsagt.

Første proto klar i 2003

Det tok av, slik det så ofte gjør når entusiaster får noe på hjernen. Noel ble besatt av å få på plass de egenskapene han ønsket seg, og med hans utdanning og yrkesbakgrunn ble det flust av skisser – helt til han satt med en tegning som virket lovende.

Mot slutten av 2003 ble den første prototypen sveiset sammen, med kontinuerlig seterør, stillbart kjedestag, lavt utvekslingsforhold og maksimal rammestivhet (noe som også dyttet rammevekta opp til 5,8 kilo).

Sin egen vri på Four bar

Han valgte en variant av det såkalte four bar-opphenget i bakramma, med sin egen vri som han kalte Four by 4 Linkage – for å sikre maksimal respons under både bremsing og tråkking. Prototypen overbeviste Noel fra første tur, og dermed bestemte han seg for å satse på produksjon av en liten serie for kommersielt salg.

Navnet ble Knolly V-Tach, og resten av historien gir seg selv. Knolly Bikes er forlengst blitt en heltidsjobb med ansatte som bidrar til å bygge rammene etter Noels pedantiske krav til presisjon.

Lokal produksjon

All produksjon – bortsett fra de tyske kulelagrene fra FAG/INA – foregår i Vancouver, og i vinter sikret Skrævkringla Racing og Espen Flage-Larsen seg det norske agenturet for disse rammene.

 

En av fordelene han trekker fram, er at Knolly-løsningen gjør det mulig å bygge rammene veldig små uten at det går ut over egenskaper og vandring. Er du kortere enn snittet, kan dette altså være over snittet interessant.

Knollys modellrekke har pr i dag vokst til fire forskjellige rammeløsninger:

V-tach

Ren frikjøringsramme med Four by 4 Linkage™ system. Vandringen er solide 196mm og vekten 5.8kg. Styrevinkelen kan justeres med pluss/minus en grad, kjedestaget fra 432-452mm. Rammen kan med andre ord settes opp akkurat slik man ønsker, enten for raske løyper der flyt og stabilitet er viktig, eller for mer tekniske løyper. Som seg hør og bør benytter rammen seg av 150x12mm baknav og 1.5" styrerør. E-type feste for framgir.

Delirium T

En litt mer allsidig diettutgave av V-tach rammen med mer moderat vekt på 4.3kg. Vandringen på 160mm erdimensjonert for aggressiv stisykling og lett frikjøring. Justerbar styrevinkel (pluss/minus en halvgrad) og kjedestag (417-437mm) som enten leveres med QR eller 12mm aksling sikrer riktigoppsett, enten det er slopestyle, stisykling eller frikjøring som er tingen. 1.5" styrerør. E-type feste for framgir.

Endorphin

Helt ny stimaskin som nettopp er blitt leveringsklar. For å få ned vekten måtte rørutlegget fraV-tach og Delirium T forandres. Men Noel ville fremdeles beholde mange av de gode egenskapeneog designet dermed en annen variant av linksystemet Four by 4 Linkage™. Resultatet ble en vektpå ca. 3.2kg, en vandring på 140mm, og vekt på slitestyrke over lang tid. 1.125" styrerør.

Free Radical

Den første hardtailramma fra Knolly Bikes. Fortsatt med justerbart kjedestag og mulighet for åkjøre med 24" hjul uten at geometrien forandres (sammenlignet med 26" hjul). Kan brukes medlang eller kort vandring, alt etter hva man ønsker. For å få plass til store dekk er den bygget for 150x12mm baknav og 83mm kranklager. Styrerøret er dimensjonert for rampestreker, og dermed 1.5".

Publisert 23. juni 2007 kl 00.00
Sist oppdatert 23. juni 2007 kl 10.06
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen