Klein kjøper Maverick-design

Klein dropper fra 2003 sin Adept-serie og lanserer i stedet Klein Palomino - en serie fulldempere med Mono-Link-systemet til Rock Shox-gründeren Paul Turner.

Sist oppdatert: 24. april 2002 kl 11.05
Originalen: Paul Turner har greie på fjæring, men suger på logodesign. Snart vil Klein gjøre noe med saken, når de lanserer Maverick-løsningen som Klein Palomino til 2003.
Originalen: Paul Turner har greie på fjæring, men suger på logodesign. Snart vil Klein gjøre noe med saken, når de lanserer Maverick-løsningen som Klein Palomino til 2003.
Lesetid: 3 minutter

OPPDATERING:Se de første bildene av Klein Palomino-prototypen hos det engelske magasinet Singletrack

Klein blir «billig»

Da Rock Shox-grunnleggeren etter tre år ved tegnebordet i fjor lanserte sin fulldempede Maverick ML7 var hele tiden planen å lisensiere fjæringssystemet til andre produsenter. Maverick-modellen koster nemlig 2700 dollar for ramma, og forhåpentligvis kunne andre lage den billigere i større serier.

Nå har kjøpt en lisens for produksjon av Mono-Link, og vil gjøre det mer tilgjengelig enn det hittil har vært.

SevenCycles henvender seg allerede til styrtrike syklister med en 3200-dollars Mono-Link-ramme i titan - Seven Duo - og med produksjonskapasiteten Klein vil få på Trek-fabrikken i Wisconsin, vil prisene på systemet nærme seg jordkloden en smule:

Rammer fra 1300 dollar

Kleins Harry Spehar sier til mountainbike.com at Klein Palomino-rammene vil koste mellom 1300 og 1500 dollar, mens de komplette syklene vil begynne like over 2000 dollar for en LX-utstyrt sykkel.

Kleins egne rammer vil bli laget av zr9000, Kleins hjemmelagedesuperaluminium, mens Maverick fortsatt vil bli laget av Easton-rør. Det bitte lille Maverick-verkstedet har allerede fått hjelp av Klein med rammeproduksjonen, og vil nå nøye seg med å lage 500 rammer i året.

Paul Turner sier selv at det gir Maverick muligheten til å finpusse detaljene på rammene de selv lager. Spørsmålet er om de klarer å slå Kleins «billigvarianter»:

Kleins egen look

I forhold til Mavericks egne rammer vil Klein bruke intern vaierføring til girene, dobbelt så arbeidskrevende sveiser og firkantede rør i kjedestagene, sier Spehar. Og lover dermed et rammesett som estetisk vil holde nivået vi er blitt vant til fra Klein.

 

Dette blir det tredje systemet Klein prøver for sin fulldemper-linje: Debut-serien Mantra var basert på Sweet Spot-teknologien til John Castellano, og flere har nevnt at Mavericks Monolink minner om dette i kjørefølelse, minus ulempen ved at systemet stivnet når du reiste deg fra setet.

Enkelt og solid

Mono-Link er enkelt sagt basert på bare to dreiepunkter - begge ved krankhuset, et fast baktriangel der selve bakdemperen bidrar som et bærende elemement - og et krankhus som flyter på selve monolinken. Ikke akkurat lett å se for seg, ta heller en titt på på Mavericks nettsider.

Maverick ML7 har fått usedvanlig mye ros i fagpressen. En av testene kan du lese hos .

Hest er best

Men hva skal Kleins nye navn bety? Vel, Palomino brukes som navn på en californisk hesterase med gyllen pels og krem- eller elfenbenfarget man og hale.

Pelsfargen skal tilsvare en amerikansk gullmynt i 14 karat, ifølge idealet. Det gjenstår å se om Gary Klein lar dette være utgangspunktet når rammene skal lakkeres....

Publisert 26. mars 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 24. april 2002 kl 11.05
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen

Klein kjøper Maverick-design | TERRENGSYKKEL.NO