Klar for Megavalanche

Fredag går starten i verdens lengste utforritt. Terrengsykkels redaktør Øyvind Aas er klar og håper på start i finalen.

Sist oppdatert: 10. juli 2009 kl 10.33
KLAR FOR BRATTA: Sykkelen er tilpasset og nervene er på plass. Øyvind gleder seg til å komme i gang. Alle foto: Christian Nerdrum
KLAR FOR BRATTA: Sykkelen er tilpasset og nervene er på plass. Øyvind gleder seg til å komme i gang. Alle foto: Christian Nerdrum
Lesetid: 2 minutter

– De siste femten årene har jeg hatt lyst til å bli med på dette, og nå går endelig drømmen i oppfyllelse. Jeg håper og forventer å nå finalen, men det avhenger litt av sporet jeg får, sier Øyvind Aas (32) som de siste dagene han satt i stand sykkelen og ladet opp med deadline på sitt eget blad. I morgen reiser han til Frankrike for å delta i utforrittet Megavalance fra Alpe D´huez. Aas må gjennom ett av ni kvalifseringsheat i løpet av fredagen. Av 1800 deltakere er bare det 405 som går videre, altså bare 45 fra hvert av 200-mannsheatene.

Ett av de ni heatene er forøvrig jenteheat. Dersom alt går som det skal i kvalifiseringen, møter Aas et kobbel av verdens beste utforsyklister, som utforlegendene Fabien Barel, Jürgen Beneke og Nicolas Vouilloz. Fjorårsvinner René Wildhaber og Chris Kovarik. Finalen har en vinnertid på ca 48 minutter, og går over 3000 høydemeter med 3 mil utforkjøring.

Rittet går som en fellesstart. I heatene kjemper 200 syklister om å komme blant de 45 beste som går videre til finalen. I finalen starter 405 syklister samtidig på isbreen på toppen av Alpe D'Huez. Herfra er det den rene galskap et godt stykke før løypa går inn på fine alpestier og mer normalt utforterreng. Brendan Ferrecloth er toppseadet i Øyvinds heat.

– Dette kommer til å kreve god utforteknikk, men også god kondis i motbakkene. Litt spisse albuer og gode passeringsteknikker kan komme godt med, forteller redaktøren som ellers er mest kjent for maraton- og etapperittsykling fra før.

– Mine beste sider i forhold til denne gjengen er nok kondisen. Der jeg kan tape, er i veldig grovt utforterreng hvor det går styggfort. Der er jeg nok ikke så god, innrømmer han.

Aas har den siste måneden finjustert en Trek Remedy 9 til formålet. Først og fremst har han byttet dekk til Maxxis Minion Downhill Specific, satt på en kjedefører som takler to klinger på kranken, større mellomklinge (36 i stedet for 32), en fjernstyrt justerbar setepinne, bredere utfor-karbonstyre (71 cm) og klikkpedaler med litt plattform.

– Det komme til å gå unna, derfor krever arrangøren fullhjelm samt kne- og albuebeskyttere. Jeg kommer også til å ha en ryggbeskytter fra Poc, sier Aas som regner med å komme opp i 70 km/t på de røffe alpestiene.

Friflyt.no og terrengsykkel.no vil følge redaktørens heftige ritt i dagene som kommer.

Publisert 10. juli 2009 kl 00.00
Sist oppdatert 10. juli 2009 kl 10.33
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen