På Racingdepots stand i Håkons Hall finner vi det meste. Vi ser både cyclocross-sykler og landeveissykler, men også Norco-sykler fra Kanada. Norco er et merke de mest sykkelinteresserte har god kjennskap til, men for menigmann høres det litt fremmed ut.
Distribueres av Racingdepot
Alltid joviale Ken Meland fra Racingdepot står parat til å fortelle om Norco. Foran seg har han en 29er i karbon, en Norco Team 9 LE, med stiv gaffel. Sykkelen kommer egentlig med XX-gaffel, men birkenfolket vil gjerne ha det helstivt. Han kløner litt med å få sykkelen til å stå pent for fotografen, og kåserer lett over 29ernes plutselige inntog.
– Ulempen med 29ere er at ingen av butikkstøttene passer lenger! Norco satser mer enn noen gang på det som blir rundbanesegmentet, og det er jo også da 29ere. For 2012 lanserer de en helt ny karbonramme, med kjente egenskaper som BB30, konisk styrerør og post-mount bremser. Tanken bak Norco LE edition er egnelit at det er drømmesykkelen til produktsjefen hos Norco, der de har fått i oppgave å lage en perfekt sykkel, uten tanke på pris. Sykkelen kommer da med Full XX-gruppe fra SRAM, Easton komponenter og Easton EC90-hjul, forklarer Ken.
Hvordan stiller kundegruppen her på Birken seg til utviklingen? Omfavner de 29ere som noe revolusjonerende, eller tviholder de på gamle teorier?
– Her på dette rittet, og på andre typiske grusritt henger det enda igjen med 26 hardtailer, og gjerne fast gaffel også. Men vi får mange spørsmål om hardtailer med 100 mm dempegaffel, og vi har faktisk pratet med mange som har syklet på fulldemper, og sier det er komfortabelt og vel så raskt.
Og Norco, når kommer det for fullt?
– Norco har vært et pilotprosjekt i to spinnbutikker i Norge i 2011, og vi slipper Norco i Norge nå for 2012. Norco blir aldri stort fra dag en, men vi har ambisjoner om å jobbe det fram innen topptursykler, stisykler, 29ere og rundbanesykler. Det er det som er spennende for oss, avslutter han.