Mens California-nabo og VPP-kompanjong Santa Cruzhar klemt ut den ene nye og spennende karbonmodellen etter den andre de siste par åra (les mer her, her og her), har det vært relativt stille fra Intense.
Sistnevnte etablerte seg i det gjeveste selskapet omkring årtusenskiftet, med sine flotte fulldempa alu-rammer. Disse blei sveisa med vakkert håndverk i begrensa opplag i USA. De siste åra har kullfiber blitt det o store rammematerialet, men Intense har ikke hengt helt med. Dette til tross for stadig økende press på Intense om å lage både 29ere og lette, fulldempa karbonrammer. Men nå melder de seg på. Og det mener vi er viktig for Intense for at de skal ha sjanse til å beholde sitt sterke renommé som produsent av high end-rammer og fortsatt være med på å prege utviklinga.
-Det er like viktig å henge med på karbonrevolusjonen som det var å få dreisen på aluminiumsrammer den gang aluminium utkonkurrerte stålet som rammemateriale. Karbon har flotte egenskaper. Det er lett og stivt, og kan relativt enkelt tilpasses våre mål for sluttproduktet, har Intense-gründer og levende legende Jeff Steber sagt til Terrengsykkel.
Les vårt intervju med Jeff Steber fra årets Eurobike i Terrengsykkel nr. 34 som er på vei ut i kioskhyllene i disse dager.
Denne høsten lanserer Intense tre ulike rammer hvor karbon er materialet. Rammene lages i Taiwan av fiber fra tyske SEED Engineering, men det skal ha foregått en omfattende testing av hjemmelagde prototyper hos Intense i California. Smådeler som må til for å få rammedelene til å henge sammen lages fortsatt hos Intense i USA.
Carbine
Først ut var den grove stisykkelen Carbine. Carbine har klare likhestrekk med alumodellen Tracer VP.
Vi hadde i 2009 en Intense Tracer VP på langtidstest i 2009. Testen blei oppsummert i Terrengsykkel nr. 22.
Carbine har 140 eller 152 mm vandring bak (altså litt mindre enn Tracer VP), avhengig av hvilket hull man fester demperen i. Nettopp justerbar vandringsmengde er typisk Intense. Videre har Carbin-ramma konisk styrerør, BB92-krank, direct mount-feste for framgiret, og den har klargjort rute for føring av vaier eller kabel til setepinne med fjernstyrt høydejustering. På nedre del av underrøret har ramma en "flak guard" som skal beskytte kullfibrene mot ødeleggelse fra steinsprut. Bakramma kan leveres til vanlig 135 mm hurtigkobling, eller med Syntaces 12X142-aksling eller Shimanos QR12 for økt stivhet. I front er Carbine ment å bygges med gafler med 140-160 mm vandring. Med 150 mm gaffel får den 68° styrerørsvinkel, eventuelt 67° med 160 mm i front. Ramma oppgis å veie 2,5 kg med demper i str. M.
Carbine SL
Carbine SL er en lettere og mer sporty sykkel med mindre vandring enn Carbine. Mens Carbine minner mye om Tracer VP, trekker Carbine SL klare veksler på Spider 2. Vandringa bak kan settes til 120 eller 135 mm. Vekt i str. M med demper er oppgitt å være 2,15 kg. I motsetning til Carbine, kommer SL-utgaven bare med hurtigkobling bak, men også her er styrerøret kjegleforma. Også linken er av karbon, slik som hos Santa Cruz Blur XCc, Blur LTc og Blur TRc. De to sistnevnte har mye til felles med hhv. Carbine og Carbine SL.
Intense anbefaler 150 mm gaffel på Carbine SL. Det gir 68° styrerørsvinkel og 73° seterørsvinkel. Vi ser imidlertid for oss at Carbine SL blir en hissig og rask rittfulldemper til tekniske løyper med 120-140 mm-gaffel også. Med 120 mm-gaffel ser det ut til at den vil få styrevinkel på sportslige 69°, og seterørsvinkel på ca 74°. Med så bratt seterør kan enkelte finne seg best til rette med setepinne med en liten setback for riktig tråkk.
Les vår test av sportslige stisykler med ca 120 mm vandring her.
Hard Eddie 29
Intense har alltid vært kjent som fulldemperguruer. Mange blei derfor overraska over at en av de tre karbonrammene skulle være en hardtail med 29" store hjul. Resultatet er en høyst moderne hardtail med fine kurver og pen overgang mellom overrør og slanke setestag. Hard Eddie 29-ramma oppgis å veie så lite som rett over kiloen, og kan dermed bygges til å bli en virkelig lett ritt-storhjuling. Bakrammas utbyttbare G1-dropouts muliggjør ombygging fra vanlig giring til Rohloff eller singlespeed. Ulike akslinger er også mulig. I Hard Eddie 29 ser vi for oss en skarp konkurrent til f.eks. Niner Air 9 Carbon og - igjen - Santa Cruz Highball. En egen, stiv karbongaffel kan leveres til Hard Eddie.
---
Etter utseendet å dømme, har Intense jobba hardt mens folk har venta på noe virkelig spennende nytt fra den kanten igjen. Kalifornierne er tydeligvis på sporet igjen, med tre velvalgte modeller med brei appell. Vi lar oss umiddelbart begeistre, og en eller flere av disse er allerede høyt på ønskelista.
Intense importeres til Norge av Dogstar Bicycles på Bjølsen i Oslo. Ole Blokhus i Dogstar opplyser til oss at Carbine blir tilgjengelig allerede i løpet av november, mens de to andre kommer til våren. Alle i nokså begrensa antall, slik det er vanlig fra Intense. Prisene er ennå ikke klare.
Ytterligere to karbonrammer fra Intense skal introduseres i løpet av året. Vi er spente, og gleder oss.