Importnytt

Har du hørt om Morewood før? Har du savna en norsk importør av Duncon? Eller skulle du gjerne prøvd en Catlike-hjelm hos din lokale forhandler? Hva med passformen på skoa fra italienske DMT? Trodde du Ghost bare var en film? I det siste har det tikka inn flere nyheter fra importørfronten til vår postkasse.

Av: gauter
Sist oppdatert: 15. februar 2007 kl 11.00
Slik ser en Duncon Tosa Inu ut ferdigbygd, og slik ser en  brattstupkar ut.
Slik ser en Duncon Tosa Inu ut ferdigbygd, og slik ser en brattstupkar ut.
Lesetid: 4 minutter

Duncon

Brattstupkara drives og eies av to sykkelfrelste svigerbrødre, men også webdesigneren og regnskapsføreren i firmaet innrømmer å være hekta å sykkel. Det Gjøvik-baserte firmaet tar inn Duncon til Norge. Duncon blei starta av Peter Dunin i 1998. Tegning og utvikling av rammer foregår i Krakow, Polen, mens produksjonen finner sted på Taiwan.

Duncon sikter seg inn på det stadig voksende markedet med syklister som sykler røft, bratt og høyt, med flere hardtailmodeller og fulldempa varianter i single pivot-design og et oppheng som Duncon kaller Cypox og som kan synes å være en slektning først og fremst av DW-systemet(utvikla av Ibis, Independent og Iron Horse) og Giants oppheng. Ellers tilbyr Duncon kundene bl.a. selvdesigna lakkering av rammene, og det til imponerende lav pris.

Prisene varierer fra 4700 kr for dirt-hardtailramma Pussy og opp til 12.900 kr for utforramma Cane Corso med over 200 mm vandring.

Morewood

I likhet med Duncon, blei Morewood starta i 1998. Grunnleggeren var den sørafrikanske bmx-entusiasten og seinere utforsyklisten Patrick Morewood. Med utgangspunkt i ordtaket "less is more" har Morewood konsentrert seg om single pivot-fulldempere med få ledd, lite vedlikehold og lav vekt. Syklene til Morewood synes å ha henta inspirasjon fra en annen single pivot-kjempe på markedet, nemlig Santa Cruz (se bl.a. her).

I sortimentet for 2007 har Morewood fem fulldempa sykkelmodeller og en hardtail. Fulldemperne omfatter alt fra utforsykkelen Izimu Team med drøyt åtte tommer vandring og flytende kaliper til den mer XC-orienterte Ndiza ST med fire tommer vandring. Dette merket distribueres i Norge via Bernh. Botolfsen A/S.

Iron Horse

De tohjulte jernhestene fra Iron Horseer strengt tatt ingen virkelig nyhet i Norge, siden enkelte av deres modeller har vært å få tak i via Kristiansand Sykkelsenter en stund allerede. Fra 2007 vil imidlertid kristiansanderne samarbeide tett med Bikes and Boards/BaB i Oslo om å ta inn et bredere utvalg for å tilgjengeliggjøre flere av de mange spennende modellene fra Iron Horse, bl.a. flere av deres spennende fulldempa modeller med DW-oppheng.

Orbea og Catlike

I Spania er sykling stort, og Orbea er en av landets fornemste representanter, plassert i Pyreneene i den baskiske delen av Nord-Spania. Bedriften starta som en liten familiebedrift alt i 1840, og i løpet av 100 år hadde de vokst seg så store at de hadde så mye som ca tusen ansatte. Orbea er godt kjent for sine landeveissykler, blant annet gjennom at profflaget Euskatel Euskadi - også det baskisk - sykler på Orbea-sykler. Men Orbea lager også flere spennende terrengsykler, særlig mynta på XC-segmentet i markedet.

 

For Orbeas del er det flatterende at verdens- og olympiamester Julien Absalon har kutta samarbeidet med Bianchi for å sykle på Orbea kommende sesong. Absalon kommer også til å bruke hjelm levert av Catlike. Det er tette bånd mellom Orbea, Catlike og klesmerket Etxeondo. Alle disse ernå å få kjøpt gjennom det relativt nye (starta i 2004) entusiastforetaket Topbikes i Oslo.

DMT

Italia er et annet sykkelfrelst land. Støvellandet har i tillegg lange tradisjoner innen skoproduksjon. Det skulle vel borge for gode sykkelsko? Italienske DMT er et nytt bekjentskap i Norge, som distribueres gjennom Probike i Drammen. DMT leverer et bredt spekter av modeller, der lav vekt, ingen søm, god ventilasjon, godt hælgrep, egenproduserte karbonsåler og kunstfiber er sentrale stikkord.

Ghost

Som tidligere nevnt foregår det mye spennende i Tyskland. Et merke som stadig høster lovord hos våre kolleger i den tyske og internasjonale terrengsykkelpressener Ghost. Lokalisert i Waldsassen i Oberpfalz starta Klaus Möhwald og Uwe Kalliwoda opp i det små i 1993. Idag regnes firmaet blant de mest betydningsfulle på det tyske sykkelmarkedet, med nærmere 50 faste medarbeidere. Og jammen har de ikke nettopp fått med seg en av Gunn-Rita Dahle Flesjås argeste konkurrenter og tidligere lagvenninne, Sabine Spitz, med på laget for 2007.

Ghost er nå å få kjøpt via Skalstad Sykkel på Kongsberg.

Følg med!

Vi fryder oss over at det stadig kommer tidligere ukjente merkevarer til på det norske markedet: Spennende nyheter er spennende!Avslutningsvis kan vi derfor røpe at det dukker opp tester av både det ene og det andre av nyhetene ovenfor - enten i trykt form eller her på terrengsykkel.no...

Publisert 14. februar 2007 kl 00.00
Sist oppdatert 15. februar 2007 kl 11.00
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen