Honda videreutvikler girboksen

Lurer du på hvordan Hondas girbokssystem ser ut fra innsiden? Og i tillegg på hvordan den fungerer? Vi har funnet en video som gir deg noen av svarene. Og dersom du tok japansk istedet for tysk på skolen kan du la japanske ingeniører more deg med litt zenbuddhistisk fortellerkunst.

Sist oppdatert: 3. januar 2005 kl 08.18
Nå åpner Honda hermetikkboksen sin.
Nå åpner Honda hermetikkboksen sin.
Lesetid: 2 minutter

Opp med hermetikkboksen!

Vi har tidligere vist hvordan Honda og flere andre aktører på markedet satser på utvikling av girbokser til sykkel. At girboksen til Honda fungerer, er allerede bevist gjennom utallige WC-triumfer for Greg Minnear, men nå har de altså gjort om systemet og kjører et mer "tradisjonelt" innkapslet kjedegirsystem enn det som tidligere har vært vist.

Dette kan du også lese om i siste nummer av Mountain Bike Action, men nærmere real life enn denne videoen er det vanskelig å komme.

I videoen som Honda har lagt ut på nettsidene sine, ser du en kassett med små drev og en tradisjonell girarm som flytter kjedet opp og ned på drevene - i samme stil som du nå har bakerst på sykkelen. Den sentrale forskjellen er at det hele er fjernet fra den utsatte posisjonen der bak, og nå sitter lukket inne i et tett skall i bunnen av ramma.

En hvitfrakket ingeniør forklarer hemmelighetene i løpet av seks minutter med film, men som sagt: Er japansken din rusten, må du nøye deg med å bruke øynene...

Hayes med girboks

Men Honda er ikke alene om å drive utviklingen på området. Hayes kan nok sies å ha vært det firmaet som virkelig greide å levere hydrauliske skivebremser på sykler med fornuftige priser, og nå som de har kjøpt nederlandske B1s innvendige girsystem, kan det jo hende de etterhvert greier å gjøre også dette billig nok til at vi snart kan finne det i sykkelbutikkene.

Som tidligere nevnt er dette skritt i riktig retning og vi er svært spent på hva som skjer videre. Det er ingen tvil om at konkurransen mellom de ulike løsningene sørger for å holde tempoet oppe blant ingeniørene som åpenbart jobber hardt for å levere de beste varene.

Publisert 2. januar 2005 kl 00.00
Sist oppdatert 3. januar 2005 kl 08.18
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen