AtlasEnduro2014
- En reiseskildring av Anders Klemmetsen, Knut Lønnqvist, Ove Grøndal, Bård Sturla Stokke, Fredrik Sætren og Morten Corneliussen Rustad. Foto: Knut Lønnqvist Tilrettelagt av Kristoffer H. Kippernes
Etter ymse planlegging med inspirasjon fra pinkbike.com og tidligere erfaringer fra Treks store sønn, Knut Lønnqvist, samlet vi en gjeng som var gira på en uke med endurosykling. Valget falt på Marokko, og Atlasfjellene med topper på over 4000 moh. Depositum ble betalt i oktober, og ingen flere tanker ble tenkt før avreise 13. februar 2014. Vi startet med forsinket fly pga. snøvær på Gardermoen, men med en dyr startpils i hånda beholdt vi roen. Etter c5 timer i lufta med Facebook, Instagram og Snapchat kom vi vel frem til flyplassen i Marrakech. Der møtte vi vår smørblide guide, Hassan. Det var 20 grader, sol og blå himmel, sykkelmonteringen neppe gått raskere.
Neste dag våknet våknet vi av bønneropene som ljomet over høyttalerne klokken halv seks. Etter en fransk frokost med hvitt brød og crepes, kom eieren av selskapet, Pierre Alain med guiden Hassan og to 4-hjulstrekkere. Vi lastet opp sykler og utstyr, og satte kursen mot Atlasfjellene.
Stiene i fjellregionen var like utrygge og uforutsigbare som trafikken i Marrakech. Pierre uttrykte gjentatte ganger sin frustrasjon over at vi ikke tok det rolig nok, da vi tok sats på alle hopp og steiner vi fant. Han fortalte at redning ved alvorlige skader skjer via esel og tar laaang tid!
Stiene med navn som; ”Jurrasic Park”, ”Magic Carpet” ”Red Dirt” og ”Devis Roussos” (Du får spørre når du er der) la opp til ren glede og god teknikktrening gjennom fine crux i klatrepartiene, sporvalg i de raske og flate tråkkepartiene, samt mengdetrening på de lange fine, passe tekniske flytende stiene. Innslag av smale off-camber stier, høye stup og steinete partier gjorde dette til en skikkelig endurotur. I løpet av uka ble det 155kilometer og 8000 høydemeter med stisykling.
Vi hadde også to dager med et par regnbyger. Er du interessert i en sykkel i 40-50kg-klassen, er dette været for deg! Regnet gjorde om den røde jorda til rød leire. Leira var som kramsnø, og klistret seg fast på alt av hjul, kjede, ramme, klær og sko. Om ikke du får gørra fort av, blir sykkelen permanent mumifisert. Det er den samme jorda de bygger hus av. Men frykt ikke, dette skjer i snitt 3 dager i året.
Opplegget vårt var enkelt, og kan oppsummeres på følgende måte: vi sykla, fulgte guiden, koste oss maks, og prøvde å ødelegge minst mulig av utstyret. Vi syklet gjennom daler og landsbyer, og møtte lokalbefolkning i alle aldre – alle var vennlige og smilende. Guidene møtte oss underveis på turene med etterforsyninger av drikke og mat. Veistandarden vi så bar preg av at biler ikke er et utbredt fremkomstmiddel her.
Overnattingsstedene våre varierte fra firestjerners hotell til enkle steinhytter på 2000 meter over havet, alle med sin egen sjarm.
Turen vår til Marokko var en opplevelse for livet, både på- og av sykkelen. Ord kommer litt til kort når vi skal beskrive utsikten og turene vi hadde, så vi lar bilder og video tale for seg. Værsågod!
Praktisk informasjon:
Vi fant ut etter en uke at tråkkeffektive sykler med rundt 140mm vandring var det ideelle verktøyet her. Slangeløst oppsett, og ekstra reservedeler gjør turene litt mer bekymringsfrie også. På en uke kjørte vi i stykker to dekk, seks slanger, en bakfelg, en girskifter, en bremsehendel og en kjedefører.
Vi gjorde turen gjennom marrakechbikeaction.com, som har et veldig profft opplegg som lett lar seg tilpasse forskjellige ønsker. - Norwegian flyr direkte fra Oslo til Marrakech, og det er en to timer lang biltur til fjellet. - Stort sett alt var inkludert, og vi brukte rundt 1000 kr hver i løpet av oppholdet, postkort og suvenirer inkludert.