Noen dato for åpningen er ennå ikke satt, men arbeidet på heisen pågår – og målet er å starte i løpet av juni. Det er Kongsberg Skisenter som eier anlegget, og de varsler heiskjøring tre dager i uka begge steder denne sommeren.
- Vi ønsker å kjøre to midtukedager og en helgedag både i Grefsenkleiva og på Kongsberg, men da på ulike dager – slik at det blir heiskjøring mesteparten av uka, sier daglig leder Peer Bakke til Terrengsykkel.
Kongsberg skisenter ligger 1 time og 20 minutter med ekspressbuss fra Oslo, og vil i år trekke syklistene helt til toppen av anlegget. De begynte sykkelprosjektet i fjor, med en 500 meters løype bygget av lokale entusiaster.
Grefsen: Oslos utforklassiker
Grefsenkleiva har derimot en lang historie som utforløype, de siste årene i regi av Storo MTB. Løypa er ikke lang - rundt 1,2 kilometer fordelt på om lag 100 fallhøydemeter – men har like fullt høy underholdningsfaktor og er populær blant både utøvere og publikum.
Grefsenkleiva heter egentlig Oslo Skisenter, og var i mange år eid av Oslo kommune. Sist på 90-tallet solgte de anlegget til familien Schønheyder, som blant annet eier og driver skiheiser og hoteller på Oppdal.
Regnskapene fra 1998 til 2006 ble preget av røde tall, med små overskudd i 2001 og 2002 – og underskudd de øvrige årene.
Tapte millioner i Grefsen
I 2005 og 2006 ble regnskapene ført med til sammen fire millioner kroner i underskudd, før investorene bak Kongsberg Skisenter overtok. Så langt har de satt opp nytt anlegg for kunstsnøproduksjon og ny belysning i bakken – nå vil de prøve ut sommermarkedet også.
- Dette er jo Norges best beliggende alpinanlegg, bare noen steinkast unna Sinsenkrysset. Mange entusiaster har kontaktet oss for å få nytt liv i sykkelmulighetene der, og vi prioriterer dette høyt nå, sier Bakke i Terrengsykkel nummer 12 – som fortsatt finnes i Narvesen.
Da bladet gikk i trykken var det ikke klart om det ble heiskjøring denne sommeren, men Bakke røper i intervjuet at de planlegger bygging av ny terrengpark i skogsområdet der dagens utforløype går, med elementer påtenkt både skikjørere og syklister.
T-krok laget for snøsykler
Som på Kongsberg blir det kun t-krok som transporterer syklistene oppover. Festekoblingen er utviklet av North Legion SMX-folkene (de som selger sykler med ski på), og består av en bag som festes på styret – med reimer som igjen kobles på kroken. En utløsermekanisme sørger for sikkerheten i tilfelle tryn.
Løsningen krever en viss balanse av syklisten som trekkes opp, og fordrer også at man presser fronten godt ned i bratte partier. Like fullt er alternativet i Grefsen kun bilkjøring eller trilletur i halvannen kilometer motbakke.
De aller ivrigste har for lengst åpnet årets sesong i Grefsen med bilshuttle opp, og er mer enn klare for å kæsje ut for et heiskort. Vi kommer tilbake med en oppdatering straks åpningsdatoen er spikret.