Rittsykkelen Anthem X kommer i en karbonutgave på 2.1 kg, 200 gram lettere og en hel del dyrere enn aluminiumsrammen. Anthem X Advanced SL får konisk styrerør med tradisjonelle 1-1/8” tverrsnitt oppe og 1-1/5” nede, av Giant kalt OverDrive. Dette sammen med MegaDrive, Giants navn på det overdimensjonerte underrøret, gir en merkbar økning i stivheten. Toppmodellen, utstyrt med SRAM XX og en spesiallaget Rock Shox Sid med konisk kronerør, vil veie i underkant av 10 kg.
Reign X får en komplett makeover, og som vanlig innebærer dette en både stivere og lettere ramme. 2010-modellen av topptursykkelen veier inn på respektable 3.1 kg i medium m/ bakdemper. Geometrien er uforandret og vandringen forblir 170 mm foran og bak.
Stisykkel i karbon
Giant’s stisykkel Trance X har høstet mange lovord siden den ble lansert i 2006. Nå kommer endelig den lenge etterventede karbonutgaven. Terrengsykkel fikk en kort testtur på den kapable sykkelen på krevende singletrack i Colorados bratte fjellsider.
Trance X Advanced SL har en vekt på 2.25 kg, 400 gram mindre enn alu-versjonen. Terrengsykkels testmodell, utstyrt med Fox 32 Talasgaffel, Mavic Crossmax ST hjulsett og resten en blanding av Shimano, Avid og Raceface, veide 11.1 kg uten pedaler. Den lave vekten kombinert med det supereffektive Maestro-opphenget gjør sykkelen til en habil klatrer.
Justerbar vandring
Det er derimot nedover at Trance X Advanced SL overbeviser mest. Til tross for beskjedne 120 mm vandring bak gir den selvtillit til å angripe selv de vanskeligste kneiker. Dette er mye takket den justerbare gaffelen med 140 mm vandring på maks. Trance X er i utgangspunktet designet for 120 mm gaffel, men OverDrive styrerøret gir styrke og stivhet til å takle 140 mm uten problemer. Det er likevel kun når det går bratt nedover at maks vandring er å foretrekke. Så lenge terrenget tillater tråkking fungerer sykkelen best med 120 mm vandring. Billigere modeller av sykkelen leveres også med 120 mm gaffel.
I likhet med resten av Giants nylig lanserte fulldempere har sykkelen MegaDrive. Den enorme diameteren på underrøret gir plass til vaier på begge sider av flaskeholderen, noe som gir en problemfri vaierføring.
Fargematching
Vaierstrømper og bremseslanger er også noe man legger merke til på Trance X Advanced SL. Den sterke blåfargen matcher mange andre detaljer på sykkelen, blant annet girøre, bremseskiver og dekalene på Giants nye komponentserie Contact SLR.
Også på resten av neste års lineup har Giant fokusert mye på fargematching og stilfullt design. Giants karakteristiske blåfarge går igjen på mange av modellene.
Karbonkomponenter
Lett karbon er stikkord for Contact SLR. Styret kommer i tre versjoner: 62 cm flatt styre med 5° bakoverbøy (125 gram), 67 cm lowriser (15 mm rise) med 5°/9° bakoverbøy (165 gram) og en 69 cm bred riserbar (19 mm rise) med 5°/9° bakoverbøy (175 gram). Setepinnen veier 190 gram i 375 mm lengden, mens stemmet veier 125 gram i 100 mm og gir +/- 8° vinkel.
Terrengsykkels Trance X var utstyrt med Contact SLR komponenter. Lowriser-styret med 9° bakoverbøy føltes veldig behagelig. Setepinnen har utskiftbare innsatser spesiallaget for seter med overdimensjonerte karbonrails. Sete monteres enkelt med kun én skrue, men mekanismen måtte smøres opp med fett før den fungerte tilfredsstillende. Stemmet, med en meget spesielt elsk-eller-hat utforming, gjorde jobben sin uten problemer. Contact SLR leverer varene, men prisen vil avgjøre om komponentene er gode kjøp eller ikke.