Utviklingen har vært der lenge, men trenden fortsetter med at Europeiske merker er mer vågale og fargerike enn de fleste av sine amerikanske konkurrenter. De store tyske merkene har etterhvert fått selvtillit nok til være stolte av at syklene er utviklet og designet av tyskere i Tyskland, selv om det meste av rammeproduksjonen selvfølgelig foregår i Asia.
Cube fortsetter i samme sporet som i fjor, men lanserer i tillegg en ny, rimeligere karbonhardtail og stisykkelen Stereo med karbonramme. Nytt for 2010 er også freeride-sykkelen Hanzz. Nå er det bare en utforsykkel som mangler før tyskerne har en komplett linje.
Som i fjor er Cube det merket som drar fargekoordinering og deler med spesialfarger aller lengst. Dette gir et gjennomført inntrykk. Cube leverer de aller fleste av syklene sine i beskjedent matt svart, eller i freidige farger som syregrønt, oransje og blå metallic.
Farger og former fra Ghost:
Kollegaen Ghost er også med på den stolte, tyske framgangen. Ghost har tidligere vært litt konservative, men for 2010 byr merket på frodige former og friske farger. Den sporty stisykkelen AMR er den sykkelen som har blitt endret aller mest. Sykkelen har fått en formfull alu-ramme eller en tilsvarende frodig karbonramme, samt kraftigere sete- og kjedestag og en kraftig vippearm i karbon.
Vi tok en AMR 7500 på en kort prøvetur og kom tilbake med et inntrykk av fast fisk, soliditet og kompakt sykkelglede. AMR-klassen med 12 cm vandring bør være et godt alternativ for dem som ser etter en sykkel som kan brukes både til trening og ritt, samt vågale stiekskursjoner.
Ghost kommer også med lettere versjoner av rittsyklene Lector, både i fulldempet versjon og i hardtail. Topphardtailen som er inspirert av verdensmesteren og OL-vinner Sabine Spitz byr på komplett XX-gruppe, Tune-nav, Notubes race-felger og topp komponenter forøvrig. En skikkelig rittknuser for hardtailfansen altså.
Konisk styrerør på alt:
Både Cube og Ghost er med på trenden med koniske styrerør på alt fra rittsykler til freeride-sykler. Trenden som kom først på landeveisykler før Trek-konsernet satt det i produksjon på Remedy og Gary Fisher Roscoe kommer nå til alle merker som følger med i tiden.