Full krom i terrenget

Hjulprodusenten Fulcrum har i løpet av få år blitt en kjempe på landeveien. Nå er italienerne på vei inn i terrenget. DT og FSA kommer også med nye raske terrenghjul i 2008. Disse så vi på Eurobike.

Sist oppdatert: 4. oktober 2007 kl 20.41
Absalons Orbea med Fulcrum Red Metall Zero hjul
Absalons Orbea med Fulcrum Red Metall Zero hjul
Lesetid: 3 minutter

Campa for Shimano

Fulcrum startet nesten som en reaksjon på at landeveissyklister med Shimano-gir ikke kunne bruke Campagnolos hjul. I stedet for å vanne ut Campagnolos herlige særheter og prøve å få Shimano-fans til å forurense den rene japanske linje med Campas hjul startet Campa opp datterselskapet Fulcrum. Plutselig var det fritt frem for Shimanosponsede pro-tour-lag å sykle med Fulcrum-hjul og Shimano-purister kunne bruke italienske hjul uten å støtte erkefienden.

Campagnolo har ikke laget terrenghjul på mange år. Felgene deres hadde en storhetstid midt på nittitallet da de veide under 400 gram lenge før Mavics gjorde det. Fulcrums inntreden i terrengsyklingen startet som på landeveien, på topp. Fire ganger verdensmester Julien Absalon er den første til å bruke disse hjulene. Med verdenscupseier og VM-gull i den første sesongen med hjulene så er det vanskelig å klage på hjulenes resultater.

Som med landeveishjulene til Fulcrum så kommer det flere modeller der Zero er fetest og økende tall gir rimeligere priser. Terrengserien til Fulcrum heter Red og hjulene på bildene er toppmodellen til skiver Red Metall Zero Disc. Disse skal veie 1568 gram for paret uten hurtigkoblinger. Noe som er i samme leia som XTR og Mavics CrossMax SLR. Også Fulcrums hjul er for UST med tette felgbunner.

Skivehjulene har 24 eiker foran og bak noe som er relativt vanlig. Det som er uvanlig er 2-1 forholdet mellom antallet eiker på hver side. Forhjulet har 16 eiker på venstresiden der skivebremsen sitter, mens bak er det 8 eiker på venstreside og 16 på høyre. Felgbredden innvendig er 19mm. Prisen på Fulcrum-hjulene er ennå ikke kjent og det er heller ingen importør i Norge for øyeblikket.

FSA med tubeless

FSA har derimot importør i Norge. I 2008 kommer det også med hjul for UST-dekk uten bruk av spesialfelgbånd eller tape. FSAs XC 500T hjulsett er laget for røff bruk og har også 24 eiker foran og bak. Eikene er rette som på Shimanos hjul og fornavet kan brukes enten med 20mm eller vanlig hurtigkobling. Felgene er laget i solid 6061 T6 aluminium og hjulsettet skal i følge FSA veie 1900 gram for paret.

DT ned i vekt

DT har sendt hjulsettene sine på slankekur. Fjorårets 1540 er blitt til XR1450 med vekt for hjulparret på, nettopp 1450 gram. Hjulene er selvfølgelig for skivebremser, men ikke til UST-dekk. Det er først og fremst ved hjelp av lettere felgringer DT har spart vekt. Navene er tilsvarende DT 240S med rustfrie lager og mulighet for centre lock eller 6-bolts feste til skiva.

Som om om ikke 90 gram var bra nok for DT har de også lansert et überhjulsett som matcher det meste av customsett på markedet når det kommer til lav vekt. DT XRC 1250 skal veie 1250 gram for settet. Dette er oppnådd med tilsvarende 190-nav med keramiske lager og felgringer av karbon. Eikeantallet er også redusert i forhold til 1450 (28). 1250 hjulsettet får 24 eiker med 2-kryss-mønster både foran og bak. Eikene både på 1450 og 1250 er flate og dobbeltreduserte Aerolite eiker. X1800 kommer inn i DT-katalogen i 2008 som hjulsettet for all mountain og uvøren stisykling.

Publisert 4. oktober 2007 kl 00.00
Sist oppdatert 4. oktober 2007 kl 20.41
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen