Det er ikke bare helhjelmsyklistene som mister transporten. For oss som er ærlige nok til å innrømme at stiturene gjerne kan gå mer ned enn opp, blir det også nye tider. Banen skal være stengt fram til desember 2010, altså er det først sykkelsesongen 2011 som får støtte av Frognerseterbanen igjen.
Nedtur for Trail CrewDette er et slag i trynet for nystiftede "Holmenkollen Trail Crew", som har restaurert og bygd nytt med utgangspunkt i de gamle løypene. Resultatet er helhetlig og artig, med en rekke dropp og doserte svinger, og framstår nå som en av de bedre løypene som området har hatt. Etter at bygginga startet, har gjerdet til anleggsområdet for Midtstuen-utbygginga blitt flyttet, så brorparten av moroa ligger nå innenfor.- Det er kjipt at banen stenger, men vi kommer nok til å shuttle litt med bil. Det går bra, sier Andreas Braaten, som er en av initiativtagerne til Holmenkollen Trail Crew. De startet med organiserte dugnader for å heve kvaliteten på elementene som bygges, og nye Nazi-droppen er et godt eksempel på en ny tidsregning. Det blir spennende å se hva som kan bygges i Midtstuen-området når anleggsmaskinene avslutter arbeidet sitt.
Banen rustes opp til ski-VMÅrsaken til stengingen av banen er at Holmenkollen stasjon skal rustes opp i forbindelse med VM på ski i 2011. I tillegg skal det gjøres en del andre oppgraderinger på linja.
Her er meldingen på tbane.no"Fra 15.juni stenges linje 1 mellom Majorstuen og Frognerseteren, altså i ca 2 måneder. Fra 17.august stenges banen mellom Besserud og Frognerseteren. I perioder banestrekninger er stengt, vil driften bli opprettholdt med buss."
Redningen er nærI Oslo vil det med andre ord være god erstatning med Grefsenkleiva (tirsdag, torsdag, lørdag, søndag) og Aronsløypa i Drammen (onsdag, lørdag, søndag). Sistnevnte ligger bare en halvtime fra bomringen i Oslo - se sak med film fra norgescup i utfor og sak fra sesongåpningen.