Tekst og foto: Simen Berg
Freeride-syklisten Trond Hansen er etablert i verdenstoppen i dirt, og tidligere norgesmester i utfor. I høst ble han attpåtil kåret til årets utøver under Fri Flyt-prisen. Nå ruller sesongen i gang, med dagens White Style i Leogang, Østerrike. Hvordan er løypa for dagens konkurranse?- Den er egentlig ganske kul, og har et sykt stort hopp til slutt. Det er jækla sketchy med løs og sporete snø i landinga, som kan sammenlignes med å lande i et gjørmehøl. Løypemannskapene jobber med salting og alt de kan. I går var det for løst til at vi fikk kjøre trening der. Så i dag (fredag, red.anm.) har vi hatt trening, og nå etter lunsj blir det kvalifisering og finale. Det er en egen greie å sykle på snø, en helt fin måte å ha det litt gøy om vinteren, forteller Trond Hansen på telefon.
Les de andre fredagsintervjuene så langt i høst/vinter:
Greg Saw 24.10 Anders Røine 31.10 Christian Stabell Eriksen 7.11 Mark Lynskey 14.11 Veronica Vikestrand 21.11 Njål Engløk 28.11 Thor Haraldsen 05.12Rune Høydahl 12.12Ola Bustad 19.12.Fredrik Kessiakoff 09.01.Alf Christian Losvar 16.01.Tor Halvor Bjørnstad 23.01.
Hva har du ellers gjort i høst og vinter?- I november var jeg 3 uker Barcelona og kjørte motocross og sykla på trailsa til Andreu Lacondeguy. Etter to måneder med vinter hjemme skal jeg nå ned dit igjen til uka. Jeg har en crosser der, og har fått helt dilla på det. Jeg kjørte mye og deltok i et lokalt løp hjemme sist sommer, og håper det klaffer sånn at jeg får kjørt flere løp til sommeren. Cross er helt perfekt for sykling fordi du venner deg til høy fart og lange hopp. Nå i februar kommer også Makken (Mads Andre Haugen) og Niels (Windfeldt) nedover. Niels og jeg har skaffa oss kamera, så det kommer nok en film fra oss etter hvert. Der blir det både motocross og mountainbike, sier han. Med tanke på hva ANTI-gjengen presterte med "Make it work" for to år siden, kan det være grunn til å se fram til neste film.
Days of ThunderANTI Days of Thunder var jo en suksess. Hvordan skal dere følge opp den?- Vi har jo fått veldig gode tilbakemeldinger på den første utgaven, og bildematerialet er jo over alt med magasinforsider og postere her og der, i tillegg til mange klipp til filmen "Barred for life" (se teaser). Vi går bort fra challenge-formatet fra i fjor. Til sommeren blir det fire konkurranser, forhåpentligvis med fem lag fra Skandinavia, USA, Canada, Spania og Europa. Konkurransene blir Race relay, Dirt Jump (jam), Slopestyle og Beer Pong. Syklistene som var der i fjor er kjempegira, og elementene vi har til slopestylen er jo større enn noe som er brukt i konkurranser tidligere. Hoppene har lange transitions (overganger/buer) og landinger, sånn at det blir litt mer snowboard enn bmx i den forstand. Derfor er det bedre for fulldempere. Alle dømmer hverandre, og vi er ikke så veldig nøye på korrekt dømming. Det vi vil ha er en chill konkurranse med god stemning, sier Trond.
Trening utenfor sesongenVed en gjennomgang hos en fysioterapeut viste det seg at ryggen var for sterk sammenlignet med magen. Trond Hansen har blitt voksen i den forstand at han jobber med kjerne kjernemuskulaturen utenfor sesongen.- Før i tida drev jeg jo bare med skating, sykling og snowboard og tenkte at jeg holdt meg i form med det. De siste to åra har jeg begynt å trene og tøye mye. Du banker jo kroppen ganske bra når du sykler utfor, dirt og kjører cross. I perioder med mye sykling har jeg tidligere blitt stiv i korsryggen. Det har blitt bra nå når jeg trener mer allsidig med løping og vekter i tillegg til sti- og landeveissykling. Jeg trener også med tau, sånn som fysioterapeutene bruker. I sum gjør dette at jeg føler meg bra når jeg sykler, og har mer å stå i mot med i harde kompresjoner og sånt, sier Trond.
Hva er planene for sommeren?- Jeg kommer til å kjøre de vanlige konkurransene. Qashqai-serien var bra i fjor, spesielt i Madrid og delvis i Milano, hvor jeg vant. Jeg sidestiller egentlig alt, men i tillegg til Days of Thunder er 26 Trix i Leogang favorittkonkurransen min (hvor Trond vant i fjor, red.anm). Det er fordi de har store elementer der, og det liker jeg godt. Crankworx var veldig gøy, for jeg sykla bra og hadde en god følelse der, selv om jeg kom på 8. plass. Nå er ikke jeg den som er så veldig opptatt av hva andre gjør og følger med på alle runsa, men de andre syklistene mente at jeg skulle ha vært på 4. plass. Men så lenge du ikke er på pallen er det egentlig ikke så nøye. Det jeg gleder meg aller mest til er ANTI Days of Thunder i Hafjell. Til slopestylen der bygger vi akkurat det vi liker, nemlig store hopp, sier Trond.
RampageDu var jo også med på Rampage i Utah i høst. Hvordan gikk det?- Der var jeg rett og slett dårlig forberedt. Jeg kom med feil sykkel, en 4 tommer, for jeg hadde forstått det som at det skulle være mer slopestyle-orientert. Jeg fikk låne en ramme fra Matt Hunter og brukte den første treningsdagen til å sette opp den. Den andre dagen regna bort, så da konkurransedagen kom, hadde jeg ikke engang kjørt noen linjer. Så jeg droppa det. Rampage er en fet greie, men jeg er mer stoka på store hopp, forteller Trond.
Blir det noe utfor på deg til sommeren?- Sist sommer kjørte jeg det som gikk på Hafjell som passa. Sånn blir det i år også; hvis jeg har lyst, og får ritt til å passe, så stiller jeg opp. Jeg har ingen planer om å prøve meg på World Cup, men det hadde så klart vært gøy hvis det klaffa, sier Trond, som stadig gir utforspesialistene her hjemme hard kamp om pallplassene.
Er det noen store forandringer på sykkel- og utstyrsfronten for deg i år?- SX trail har fått ny ramme, men siden vinklene er de samme blir det liten forskjell. Demperopphenget bak er litt endret, men det er ikke sånt man merker så mye til. Både den og SX'en har en finere utforming i år. Ellers har jeg begynt å sykle med Oakley klær også, mens jeg slutter å kjøre for Magura og Marzocchi.
Vi prater sammen under Tronds lunsj med de andre syklistene, og i bakgrunnen hører jeg at en av de andre roper at maten hans blir kald. Dermed er det på tide å avslutte intervjuet, selv om vi har noen flere spørsmål på blokka. Alt tilsier at vi snart kommer tilbake til Trond Hansen, en av landets få fullsponsa syklister.