Tekst: Erik Kjeldsrud
Ved ankomst Øyer og Hafjell er det lett å se at ting har skjedd. Området rundt sykkelbutikken og gondolen har fått en solid ansiktsløftning, med nymalte vegger og oppgraderte utearealer.
Jeg treffer primus motor Snorre Pedersen på midtstasjonen for å få en guidet tur i anlegget en uke før åpning. - Åpningshelga nærmer seg raskt, så vi jobber med to gravemaskiner og doble skift for å rekke mest mulig finpuss før vi åpner, sier Snorre. Vi har en 22-tonns gravemaskin som tar seg av arbeidet i den nye løypa Roller Coaster, og en mindre gravemaskin som tar seg av finpussen, oppgraderingene og forlengelsene i de resterende løypene. I tillegg til Roller Coaster, så utvider vi Desserten med nye doseringer, hopp og rollers. MoeTown-løypa blir forlenget, og vil gå hele veien fra toppen av stolheis 2 og ned til Parkløypa. Buldreløypa vil også få en facelift med rydding av stein, bedre drenering, nye hopp og en ny forlengelse til venstre etter Dropp zone.
- Til stisyklistene kan vi melde at vi har anskaffet en jordfreser slik at vi effektivt kan utvikle et blåsti-nett fra toppen av gondolen, og innover på fjellet. Inspirasjonen til stinettet har vi hentet fra Glentress i Skottland, som kanskje har det best utviklede stinettet for sykling i Europa. Vi kan også fortløpende lage single track-løyper i alpinanlegget, slik at de som liker Gressløypa kan få mer av det samme å boltre seg i. Dette arbeidet vil bli utført kontinuerlig utover sommeren. Dirt Jump-spotten i bunn vil få tilkjørt 90 tonn med ny jord, så denne vil også bli ganske annerledes enn det den var i fjor.
Fjorårssesongen var god for Hafjell Bike Park, og i tillegg til den eksplosive veksten i antallet nedoversyklister, var hele flåten av utleiesykler utleid stadig vekk. Denne sesongen har sykkelparken fått flere ansatte, og satsingen økes betydelig: - Med så store investeringer blir vi på lang sikt mer avhengig av å få syklister fra utlandet hit, sier Snorre. Vi har merket stor interesse fra utlandet med artikler i forskjellige magasiner, film-parts, samt treff fra hele verden på hjemmesiden vår. Det er også flere sykkelteam som tar turen innom i sommer for lek og trening. Vi kommer til å annonsere i tyske og engelske sykkelmagasiner, og oppfølgeren til suksessen "ANTI Days of Thunder" vil også skape mye blest rundt Hafjell og miljøet her. Med så mye publisitet får vi nok den oppmerksomheten vi trenger for å bli en ønskedestinasjon for mange i Europa.
Sykkeltilbudet i Hafjell startet med "Onsdagsklubben", en kameratgjeng som møttes for sykling og løypebygging. - Det er stort sett de samme folka som har vært med hele veien. Og det er flere og flere som tar i et tak gjennom Hafjell Freeride Klubb. Mye av det som gjøres her, både i form av bygging og ikke minst arrangering av ritt, vil alltid måtte skje på dugnad. I år vil vi arrangere noen dugnader på fredag ettermiddag og kveld, for det er mange som ikke bor her som gjerne vil bidra.
Hvordan blir det med konkurranser i år? Det har vært litt fram og tilbake med norgescup i utfor, for eksempel. - Vi skal ha Scott cup med tre runder, og som i fjor vil den gå i Old school, NM-løypa og Gressløypa. I tillegg blir det chainless-konkurranse i Parkløypa under åpnings- og avslutningshelga. I månedsskiftet juni/juli kommer Days of Thunder-gjengen tilbake, men det er jo for inviterte. Når det gjelder norgescup, så er enden på visa at det ikke blir noe av. Ellers jobber vi med å få til økonomien rundt Utfor-EM i 2010, så det blir spennende om vi får det til.
Se mer fra bygging og oppussing i Hafjell foran 09-sesongen.
Filmen Barred for Life (se artikkel) har mye Hafjell-stoff, og premiere i Hafjell på lørdag kveld.
Følg med på bloggen for aller siste nytt fra Hafjell:BloggenNy nettside
"Snorre Pedersen" i Wikipedia.VG om Skeleton-Snorre før OL i Park City 2002