Fredagsintervjuet: Mark Lynskey

Mark Lynskey (52) bygget opp Litespeed fra grunnen. Nå har han begynt på nytt med Lynskey Performance. Vi pratet med gudfaren for titansykler på Eurobike i Tyskland.

Sist oppdatert: 16. november 2008 kl 18.48
SYKKELOVERHODET: Mark Lynskey er mannen bak Litespeed og Lynskey.
SYKKELOVERHODET: Mark Lynskey er mannen bak Litespeed og Lynskey.
Lesetid: 9 minutter

Titan-gründer: Mark Lynskey

Det går an å gi familien Lynskey æren for at sykler laget av metallet titan har blitt en ønskedrøm for entusiastiske feinschmeckere verden over. I Lynskey-familiens verksted har det blitt laget titanrammer siden 1986. Før det sørget familien for deler til alt fra NASAs testfly og romferger, til viktige deler til USAs atomprogram og raketter for Lockheed Martin.

–Jeg kan lage deler til raketter og våpen i morgen, men både jeg og resten av familien foretrekker å produsere noe som gjør folk blide og fornøyde, snarere enn våpen, forteller Lynskey Performance Designs daglige leder, Mark Lynskey meg i boden han deler med Tony Ellsworth på Eurobike. Den joviale og blide sørstatsmannen har tatt seg tid til en nerdeprat om titansykler generelt og familiebedriften spesielt. På stativer bak ham henger kommende sesongs lekkerbiskener fra hans families hender.

Marks far, Bill Lynskey startet et maskinverksted i 1962. Plassert i Chattanooga, Tennessee, hadde Lynskey kort vei til flere av USAs mest teknologikrevende eskapader. Luftforsvaret , NASAog atomprogrammet var godt betalende kunder som satte pris på titankunnskapen Lynskey satt på. Hele familien vokste opp med verkstedet. Det var den ene av Marks tre brødre, David som fikk ideen om å lage sykkelrammer.

–Hvordan startet dere med sykkelproduksjon?

–Broren min David fikk kneproblemer på begynnelsen av åttitallet. Han var en ivrig løper, men nå fikk han øynene opp for sykling i stedet. Han tenkte raskt at han likeså godt kunne lage sin egen sykkel, forteller Mark.

–I 1986 dro han til datidens største sykkelmesse i Long Beach og viste frem noen rammer og tok bestillinger på custom-rammer. Disse bygde han for kundene etter arbeidstid. I 1989 begynte han å bygge titansykler hver dag og i arbeidstiden.

Syklene David lagde i verkstedet fikk navnet Litespeed og ryktet om titanrammenes spesielle egenskaper spredte seg raskt.

–Hvem var konkurrentene?

Det var bare to titanprodusenter den gangen, Litespeed og Merlin. I 1993 produserte Lynskey-familien rammer for 21 forskjellige merker i tillegg til sitt eget Litespeed.

–Hvordan lærte dere nok om sykler til å kunne tilby custom geometri og rammer som sykler så bra?

 

–Vi kunne metall, men måtte lære det meste om sykkelgeometri og egenskaper. Gjennom å lage rammer på bestilling fra flere produsenter over hele verden fikk vi del i unik kunnskap om sykkelgeomtri også. På nittitallet lagde vi rammer for blant andre De Rosa og Merckx og John Tomacs spesielle Raleigh-sykler. Vi lagde også Caloi-rammene som Motorola og Lance Armstrong syklet på i 1993 da Lance vant VM-gull i Oslo, sier Mark vel vitende om at familiens rammer også nå står spredt rundt i flere boder på Eurobike-messa.

–Sponsa syklister på flere profesjonelle lag visste at en ramme i titan kunne gi dem et lite overtak på konkurrentene som fortsatt syklet på stål. Med verdens beste syklister som kresne kunder lærte vi mye om hva som kjennetegner en god sykkel, sier Mark

Mens de færreste sykkelmerkene skryter av hvilken fabrikk de benytter på Taiwan til sykkelproduksjonen, er situasjonen litt annerledes med titansykler laget av Lynskey.

–Dere lager fortsatt sykler for andre merker, men det er ikke noe hemmelighet lenger, hvorfor ikke?

– De fleste merker som kjøper våre tjenester prøver ikke å skjule det. At en ramme er produsert for et merke av Lynskey er snarere blitt noe de markedsfører og skryter av. Vår underskrift er et kvalitetstempel, sier Mark stolt. Det er ikke noe hemmelighetskremmeri lenger rundt det at Lynskey produserer rammer for andre merker.

– Vi har alltid produsert ting for flere kunder og ser på det som helt naturlig.Vi gjorde det før vi lagde sykler og faren min gjorde det. At vi også har vårt eget sykkelmerke gir oss rom til å lage det vi vil og det våre kunder vil. Mens når vi produserer en ramme for f.eks tyske Cube så lager vi den sånn som de vil.

Lynskey-familien solgte Litespeed i 1999, men fortsatte å jobbe for eieren American Bicycle Group. Litespeed-fabrikken ligger fortsatt i Chattanoga Tennessee den også. Da Mark sluttet som sjef der i 2005 tok han med seg hele familien og tok noen år fri fra sykkelproduksjon.

– Hvorfor solgte dere den suksessrike familiebedriften?

– Litespeed hadde vokst over 600 prosent siden starten ti år tidligere. Bedriften hadde vokst til noe verken jeg eller resten av familien kjente seg igjen i. Jeg måtte bruke alt for mye tid på det å drive bedriften snarere enn sykkelrelatert arbeid. Jeg savnet rett og slett å kunne være med på flere ledd i produksjonen.

Men med Litespeed solgt til American Bicycle Group, som under Lynskeys ledelse også hadde kjøpt opp Tomac, Merlin og Quintana Roo, gikk Lynskey tilbake til mer tradisjonell verkstedproduksjon igjen.

Hvorfor startet dere med sykler igjen?

– Etter en stund savnet jeg sykkelmiljøet. Vi savnet å ha utøvere som ringte oss og ba oss om å lage dere neste supersykkel. Vi savnet syklingen og sykkelsporten. Vi bestemte oss for å starte opp med sykkelproduksjon igjen. Under eget navn og med blanke ark. Vi hadde sett på mange bransjer, men vi ble enige om alle sammen i familien om at det var sykkelproduksjon vi ville drive med, sier familieoverhodet Mark Lynskey.

- Sykler du mye selv?

- Jeg liker å sykle, men jeg liker mange forskjellige sporter. Favoritten er helt klart terrengsykling, men jeg har også deltatt på en del Iron Man triatloner. Men som sju-barnsfar er det ikke lett å få tid til alt, ler 51-åringen.

– Hvorfor tror du titan kommer tilbake nå som karbon er blitt så bra og populært?

– Karbon er et veldig bra materiale å lage sykler av. Karbon er egentlig bra til å lage mye med, men det som er utfordringen med karbon er å lage en sykkel med den riktige følelsen. Det er nesten umulig å overføre lidenskap til en karbonramme. Følelsen i sykkelen blir rett og slett ikke den samme. I tillegg er karbon til en viss grad utsatt for skader som er vanskelige å reparere. Rammene våre består av rør som lar seg bytte ut hvis noe skulle skje. Vi har spesialisert oss på performance-orienterte sykler. Vi lager spesielle sykler, men ikke bare for å være annerledes. Vi sørger for å være annerledes, men vi sørger også for at egenskapene er der. Alle titan-sykkelmerker bruker det samme metallet og de samme legeringene. Alle har tilgang på materialer av god kvalitet, så når alt kommer til alt handler det om produsentens innstilling. ”The spirit of the company.”

Lynskey lager for tiden om lag 2500-3000 sykler i året. Omtrent halvparten av disse er custom. Sju andre sykkelmerker har bestilt rammer laget av Lynskey i 2009. Cube, Marin, On-One, PlanetX og Vassago er fem Mark kommer på i farten.

– Holder du igjen de beste rammene til ditt eget merke eller gir du de andre merkene tilgang på det beste dere kan tilby?

Med Lynskey-merket er vi aller mest opptatt av spesialtilpassing og custom-produksjon, men uansett hva vi lager så ønsker vi å kunne si at vi har gjort vårt beste. Med de andre merkene får vi som oftest konkrete oppdrag og det er disse produsentene som bestemmer hvordan sykkelen skal bli, selvfølgelig i samarbeid med oss.

Lynskey er familiebedrift i ordets aller retteste forstand. Av de 25 ansatte er de fleste medlemmer av Lynskey-familien.

– Min bror Chris står for uttegningen av sykkelrammene. Tim en annen bror er ansvarlig for fullførings- og finishavdelingen, mens David som bygde de første Litespeed-rammene nå er verkstedsjef og har ansvaret for bøying av rør, pussing og tilskjæring.

–Hvem står for selve sveisingen av rammene?

–Vi har to kvinnelige sveisere. Toni som er Chris’ kone er den beste sveiseren jeg har jobbet med noen gang. Jentene har en stødig hånd og det kreves siden vi er en av få titanprodusenter som bruker såkalt single pass welding.

–Hva betyr det?

–Singel pass welding betyr at vi sveiser en skjøt kun én gang. Mange titanprodusenter sveiser først en gang for å sette rørene sammen i riktig posisjon. Så går det over en runde til for å legge sveiseskjøten rundt hele, før de til slutt går en siste runde for å sørge for at det ser bra ut. Vi ønsker ikke å utsette metallet for mer varme enn nødvendig og gjør sveisen ferdig på kun én passering.

Det er den vanskelige sveisingen av titan som gjør at materialet blir dyrt og eksklusivt. Det finnes mer enn nok titan i verden, men det er vanskelig å bruke riktig. På Eurobike-messen ser vi italienske rammeprodusenter som viser frem bilder der de sveiser titan i en dykkerklokke med operasjonshansker lik de du trenger for å fikle inne i en atomreaktor, Mark ler når jeg forteller ham dette.

- Det er sånn de sveiset titan på femti- og sekstitallet. Det er viktig at oksygen ikke kommer i nærheten mens du sveiser, men det der er en klønete måte å gjøre det på. Med de hanskene på er det umulig å få den bevegeligheten du trenger for å gjøre en skikkelig jobb, sier han.

–Hvordan gjør dere det da?

– Vi sveiser rammene våre i egne rom i verkstedet der det er absolutt trekkfritt og ingen som kommer og går i dører. Vi pumper argon-gass inn i rørene som skal sveises og denne edelgassen gjør at oksygenet holdes borte fra der vi holder på. Siden gassrørene ligger inne i rammerørene kan vi bevege rammen fritt mens vi holder på. Det ville være umulig å drive med single pass sveising på den gamle måten, sier Mark Lynskey daglig leder og markedsjef i Lynskey Performance. Syklene på veggene rundt ham er sjelfulle eksempler på at teknikken familien hans bruker i produksjonen er bra. Det er denne prosessen som har gjort både Litespeed og nå Lynskey Performance ledende på titanrammer i verden. Hvis du ønsker å se Lynskey-familiens håndverk på nært hold finnes Lynskey-rammer til salgs på Oslo Sportslager. Cubes titansykler laget av Lynskey vil være i salg i flere butikker i 2009, mens Sørensen Sykler vil ta inn Marin Team Titan-sykkelen som er laget av Lynskey.

Publisert 14. november 2008 kl 00.00
Sist oppdatert 16. november 2008 kl 18.48
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen