Tekst: Simen Berg Foto: Gary Perkin og Lene Byberg private bilder
Lene er flere ganger norgesmester i rundbane, og fikk i fjor sin første pallplassering i i WC. Specialized Factory Team-rytteren fra Sandnes har kontrakt ut året med laget som også huser Christoph Sauser. Sammen med laget har hun nettopp hatt en måned i Stellenbosch i Sør-Afrika, i forbindelse med at WC-starten går i Pietermaritzburg 11.-12. april.
- Det var litt tilfeldig at vi alle var der samtidig, for jeg var der egentlig på eget initiativ, og så klaffet det med dekktesting og lagkamerat Burry Stander som skulle kjøre et nasjonalt ritt. Det ble en god oppkjøring.
Hvordan blir det med en sesong uten konkurrent og venninne Gunn-Rita på startstreken?- Det er jo veldig kjekt at hun skal bli mamma, og veldig kjekt at hun og Kenneth endelig skal få ta det litt med ro. Det blir også kjekt å få henne tilbake når den tid kommer. Spesielt i mesterskap er det en ekstra trygghet å vite at vi er to og kan gi hverandre moralsk backing. I world cup bor vi jo med hver våre lag, så da blir det litt annerledes, sier Lene.
Lene synes OL-løypa var rask og grei, selv om kineserne hadde endra på den fra året før. En punktering stjal flere plasser fra OL-resultatet i Beijing. - Jeg lå på rundt 8.-9.-plass, og hadde nettopp passert teknisk sone da jeg punkterte. De siste 3-4 kilometerne til mål måtte jeg jogge med sykkelen på skulderen. På grunn av en del dropp i løypa kunne jeg ikke sykle på felgen. Det er jo sånt som skjer, sier Lene.
Lene hadde 180 reisedøgn i OL-sesongen, og venter noe mindre i år. Hva er det beste og det verste med all reisinga?- Det beste er at du får sett mye av verden og andre kulturer for man lærer veldig mye av det. Spesielt siden jeg har et lag med utøvere fra mange verdensdeler, lærer jeg ekstra mye om folk, og naturligvis språk. Det verste med reisinga er fly og flyplasser. Langdistanseflygninger er pyton. Man skulle ikke tro det, men bare det å sitte stille på fly og reise, er utrolig energikrevende. Når det gjelder bagasje, skulle jeg ofte ønske jeg var svømmer med badedrakt og hette i håndbagasjen. Med så mye utstyr som vi har, blir det en del vrange møter med flyplassansatte, og så blir jeg irritert når jeg må betale for mye overvekt, sier hun og ler.
Hva blir den viktigste konkurransen for deg i år?- Det er helt klart VM i Australia, sammen med verdenscupen. For meg er sesongen veldig viktig, siden jeg har kontrakt ut året. All tilbakemelding fra teamledelsen går på at de er fornøyd med meg og utviklingen. Men man vet jo aldri. Det er jo et såkalt rolig år nå etter OL-sesongen, så rytterne er litt mer avslappa. For meg blir det viktig å ha gode resultater og fortsette utviklingen og stabilisere meg høyere på resultatlistene. Jeg har jo ikke helt bevist hva jeg har inne i mesterskap ennå, så derfor blir VM så viktig. Det at jeg hele tida tar små steg i riktig retning, er en motivasjon for meg i seg selv. Det tar tid å legge inn det treningsgrunnlaget som skal til for å sikre stabiliteten. Det går stadig i riktig retning for meg, og gjør at jeg har troa på det jeg gjør. I tillegg vil jeg jo veldig gjerne på podiet igjen i år, sier Lene.
Hvordan trener du nå?- Jeg hadde veldig gode treningsmåneder i desember og januar. Nå ligger jeg på alt fra 10-25 timer. Nå når jeg er hjemme har jeg litt mer alternativ trening, som jogging og roing. I tillegg til styrketrening på armer, rygg og mage, forteller hun.
Når starter sesongen?- Jeg tar to uker på Kypros i begynnelsen av mars, og starter med to UCI rundbane-ritt der.
Får vi se deg i Norge i sommer?- Jeg håper det, for jeg er hjemme sånn at jeg kan få med meg Nordsjørittet og Farrisrunden. Jeg har også tenkt å kjøre NM på landevei og rundbane.
Hva med Terrengsykkelrittet, får du skviset inn det den 23. mai?- Jo det vil jeg jo, gjerne, men 23. mai? Da er jeg redd det er verdenscup i Madrid, sier hun.
Er det noen store forandringer på utstyrsfronten for deg i år?- Sykkelen blir den samme som jeg begynte med til OL, Era S-Works. Av utstyr blir det SRAM hele veien. Og Specialized sin egen gaffel. Sykkelen passer meg utmerket, men akkurat nå må den stå i garasjen. Kan jo ikke akkurat ta den ut på de salta veiene her hjemme...