Tekst: Daniel Strand
Kl. 14.00 går startskuddet. Vi følger E6 fra Alta sentrum mot Bossekop, en strekning på ca. 4 km. Vi følger en av byens mange skiløyper det første strekket. Etter bare ca. 3 minutters sykling i terrenget holder vår ferd på å ende. I det store feltet med ca. 100 ryttere er det en som mister hodet, gjør noen hasardiøse forbikjøringer, og der blir jeg meid over ende. Håvard blir dratt med i krasjen. Alt skjer veldig raskt, og uten å tenke meg om er jeg på beina igjen.
– Gikk det bra Håvard!?
Joda, men sykkelen er ikke bra. Kjedet ser ut som et åttetall. Vi fikser det og kommer oss på syklene igjen. Utrolig at det gikk så bra som det gjorde.
I hælene på Daniel og Stig i Team XL Bygg
Etter uhellet blir ting satt litt i perspektiv. Vi mistet kanskje 4-5 minutter på krasjen. Dumme som vi er prøver vi å ta igjen det tapte på kortest mulig tid. I det vi ankommer Gargia fjellstue, det første sjekkpunktet, er vi samlet med hovedfeltet. Kun et lag har stukket av fra resten; Team XL Bygg. Neste sjekkpunkt ligger 35 km foran oss. Det er skikkelig offroadsykling 95 prosent av distansen. Vi flyter av gåre på våre 29ere. Ikke for stort kraftforbruk er fokus, samtidig som vi jobber med å holde så høy fart som mulig.
Inn til obligatorisk stopp i Nedre Mollisjok
Vårt første flate dekk kommer på dette strekket. Ca 3 minutter bruker vi på slangeskiftet. Vi ankommer neste sjekkpunkt. Der er vi ca 13 minutter bak. Team XL bygg har tatt hvile på Suossjavri fjellstue. Vi passerer dem i terrenget. Vårt team, DnB NOR har besluttet å hvile på neste sjekkpunkt, Nedre Mollisjok fjellstue. Vi er ca. halvveis i rittet og vi ligger 13 minutter bak. Det høres mye ut, men ting skjer fort på vidda, og 13 minutter er ikke mye hvis du flenger ett dekk eller knekker en sykkelramme. Klokken passerer 23.00 før vi ankommer Nedre Mollisjok. På sjekkpunktene skal vi jobbe effektivt. Her er det mest mulig hvile som gjelder. Det blir tid til en liten dupp på sengen etter dusj, mat, massasje og mere mat. Jeg ligger i sengen og tenker på resten av løypa. Det blir tøft, men samtidig ser jeg frem til det.
Det er 30 minutter til vi kan starte ut. Ganske nøyaktig 13 minutter før vi får lov å starte ut fra sjekkpunkt suser team XL bygg forbi, sjekk inn-sjekk ut roper de! Ok, klokken har for lengst passert midnatt. Vi skal ut i sommernatten å jakte teten i offroadfinnmark. 13 minutter bak fortsatt. Team XL bygg imponerer, taper vi for dem er de bedre enn oss.
Endelig i tet
Vi er i gang, neste sjekkpunkt er Jotka ved vei, ca. 4 timer foran oss. Sanddynene ut fra sjekkpunkt har jeg kalt Sahara. Begge er fokuserte på å sykle effektivt. Etter 1,5 times sykling skjer det som jeg hadde ventet på en stund. Vi får øyekontakt med tetlaget.
– Se der Håvard!
Team XL Bygg i silhuett på vidda. Vi er kun 4 minutter bak. I løpet av 20 minutter har vi kontakt. Vi passerer uten at de viser tegn til å ville henge på. Vi sykler uten å snu oss en stund. Til slutt må jeg snu meg. Vi leder med i alle fall 10 minutter. For første gang på turen skinner sola. Klokken er 03.00 på natta.
– Denne følelsen kan ikke kjøpes for penger
I mål – som vinnere
Vi leder med nesten en time på siste sjekkpunkt, og det begynner virkelig å gå opp for oss at det blir seier. I det vi nærmer oss mål, ser jeg på klokken. Tiden ble 20 timer og 59 minutter, Følelsen av å passere mål etter så mange timer i terrenget er rett og slett rå. Den må oppleves!!
Premier og oppmerksomhet fra media kommer som en bonus i tillegg til opplevelsen av å virkelig lykkes. Slike følelser må man slite litt for å kunne oppleve. Offroadfinnmark er absolutt et slikt slit.
Takk til støttespillere i familien, Håvard Hansen, Kjetil Johansen, DnB NOR, Sport1 Alta og Ole Sigleif Johansen for en uforglemmelig tur på vidda sommeren 2011.