Fordi de vil, eller fordi de må?

Det går enda et år før vi får en fulldempet 29er fra Merida. Fortsatt holder de seg i segmentet de kan best, rittsykler.

Sist oppdatert: 22. februar 2012 kl 10.26
MANNEN BAK: Jürgen Falke er en av de viktigste bidragsyterne til Meridas utvikling av sykler.
MANNEN BAK: Jürgen Falke er en av de viktigste bidragsyterne til Meridas utvikling av sykler.
Lesetid: 4 minutter

Det hang et konservativt slør over presentasjonen, da Meridas Head of Design, Jürgen Falke, fortalte om de nye produktene for 2012 og 2013. Merida har på ingen måte funnet opp hjulet på nytt, de har heller gått nøye til verks for å gjøre produktporteføljen sin enda bedre.

Fulldempet 29er først i 2013

Det er flere enn bare Merida som ble tatt på sengen av 29erens ankomst. Jaroslav Kulhavys VM-seier på en fulldempet 29er i 2011 gjør at det ikke holder å lage bare hardtails med store hjul. Merida kunne fortelle at det kommer en fulldempet 29er, men den kommer ikke før i 2013. Navnet ligger foreløpig an til å bli BIG NINETY-NINE. Det var et par prototyper i aluminium som var klare for testing, uten at vi klarte å få kloa i en av dem. Den fulldempede 29eren som kommer, vil være en modell for rittsykling. Falke redegjorde mer for problemstillinger som dukker opp når de kombinerer lang vandring med store hjul, enn hvilke muligheter dette kunne by på. Lager Merida en fulldempet 29er fordi de ser muligheter i markedet, eller fordi det er den veien markedet går?

Terrengsykkel har testet 29er-hardtailen Merida BIG NINE ved flere anledninger, og dette er en rittsykkel som er morsom å kjøre på, og full av sykkelglede. Merida kan mer enn små hjul, uten at dette kom frem i presentasjonen.

– Med store hjul får vi plutselig en mye høyere front. Det er også mer masse som skal bevege seg opp og ned på en sykkel, og større hjul belaster de bevegelige delene mer. Vi skal lage en fulldempet 29er med rittgeometri og 106mm vandring bak. Noe mer vandring enn dette vil ikke bli godt nok. Dette vil være et bra valg til rundbane og maraton, forteller han.

Stians Sport var tidligere importør av merket Specialized, en amerikansk produsent som har laget fulldempede 29ere med lang vandring i flere år. Fulldemperen Specialized Stumpjumper FSR Expert 29 har hele 130mm vandring foran og bak. Falke forteller hvorfor Merida foreløpig ikke følger etter.

– Vi bruker mye tid på å lage de produktene og løsningene vi mener er best. BIG NINETY NINE er en veldig bra sykkel til maraton og rundbane. Vi mener det er her en fulldempet 29er har sitt bruksområde, forteller han avslutningsvis.

Ny rittfulldemper

Fulldemperen NINETY-SIX er videreutviklet, og vil i årene fremover bære navnet Merida NINETY-NINE. Sykkelen har gått igjennom en ansiktsløftning, og vandringen er økt fra 96mm til 106mm. Demperen er ikke lenger plassert horisontalt under overrøret, men vertikalt i bunnen av fronttriangelet.

Terrengsykkel var (trolig) først i verden til å publisere en ordentlig test av forgjengeren Ninety-Six da den ble lansert i 2008. Les testen her.

– Det er flere grunner til at vi ønsket å endre det gamle designet. Den nye modellen er bedre tilpasset en moderne utveksling, med todelt krank. I tillegg fungerer geometrien også godt med en 120mm gaffel, som noen gjerne vil ha på lengre ritt, forteller Falke.

 

Modellen er også stivet opp i front med et konisk styrerør. Terrengsykkel fikk testet Merida NINETY-NINE under Eurobike i fjor høst. Uten sammenligningsgrunnlag er det vanskelig å komme med en bastant konklusjon, men umiddelbart er det ingen tvil om at dette er en rendyrket rittsykkel. Demperopphenget er der for å få deg lynraskt gjennom rittløypen og opp på pallen, ikke lage kos.

Merida presenterer ingen store nyheter på terrengfronten i årene som kommer. Det råder liten tvil om at de lager gode sykler. En fulldempet 29er har nå vært på markedet en stund, men i stedet for å lage en ny sykkeltype fra grunnen av, perfeksjonerer og videreutvikler de heller eksisterende produkter, også fra egne rekker, slik som Merida NINETY NINE.

Kanskje litt feigt, men det funker jo veldig bra. Slik er det å være konservativ.

PS: Merida NINETY-NINE skal for øvrig være en del av Terrengsykkels langtidstest i 2012.

Publisert 22. februar 2012 kl 00.00
Sist oppdatert 22. februar 2012 kl 10.26
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen