Feltsamarbeid

Skal du sykle fort i ritt, er du avhengig av å sykle i felt. Spesielt viktig er det i Birken. Her er oppskriften og spillereglene som gjelder når du skal holde høy fart i gruppa. Og har du ritt før Birken, kan du få testet tipsene i praksis.

Sist oppdatert: 13. august 2009 kl 16.18
NØKKELEN: I Birken trenger du en gruppe å kjøre med. Foto: Eivind Bye, Sportmedia
NØKKELEN: I Birken trenger du en gruppe å kjøre med. Foto: Eivind Bye, Sportmedia
Lesetid: 3 minutter

Feltkjøring handler om å begrense luftmotstanden for flest mulig i gruppa slik at det alltid kan ligge friske bein i front. Å ligge forrest i et felt koster mye mer enn å ligge bak. Ønsker gruppa å holde høyest mulig fart er den avhengig av at han eller hun som drar ikke drar for lenge av gangen. Feltsykling er sykkelsportens paradoks. For å komme fortest mulig til mål er bitre konkurrenter nødt til å fungere som et lag på veien til målseilet.

I Birkebeinerrittet er det dynamikken i middels store grupper som gjelder. Samkjørte grupper på om lag ti syklister kan sykle mye fortere enn enslige syklister eller dårlig organiserte større grupper.

Ettersom det er vanskelig å planlegge hvem du blir syklende med på forhånd, må alle i en gruppe kjenne spillereglene og ha samme mål for dagen. Sykler du alene på grusvei klarer du kanskje å holde et visst tempo en stund. Fungerer gruppa bra skal dere sammen kunne holde et tempo over lengre tid, tilsvarende det en ensom syklist klarer i noen minutter.

Spillereglene er enkle i teorien, men ikke alltid i praksis:

1. Ikke ligg for lenge foran. Når farta til syklisten i front begynner å dabbe av er det på høy tid med et bytte. 30 sekunder til 1 minutts føringer er passe i et grusritt.

2. Ikke øk tempoet straks det er din tur til å ligge i tet. Gå jevnt frem i tet i stedet for å rykke til. Et rykk fører til luker bak og tregere vekslinger.

3. Vink fram syklist bakfra med tegn med albuen og hold farten i det du svinger ut fra teten.

4. Gå markert til siden før du senker farten. Hold farten oppe og skli rolig nedover langs feltet. Legg deg inn om lag 10 - 20 cm bak bakerste syklists bakhjul.

5. Si i fra til syklisten som kommer bakover hvis du er bakerst. Dette gjør at han eller hun lettere kommer inn på hjul igjen uten å måtte tette en luke opp til feltet.

6. Drikk og spis når du er bakerst i gruppa. Å drikke i front bremser gruppa, samt skaper farlige situasjoner.

7. Vær forsiktig når du reiser deg for å stå og trå. I en tett gruppe vil det kunne oppstå krasj hvis du ikke reiser deg forsiktig. Reiser du deg brått opp vil du skyve sykkelen bakover mot syklisten bak.

 

8. Si i fra om hull i veien og når dere tar igjen syklister. Når du passerer syklist på høyre side bruker du høyre hånd til å signalisere at feltet skal følge etter deg.

9. Vær enige om at alle skal dra. Ønsker du høyere tempo i gruppa øk gradvis fra front. Hvis du vil rykke fra for å søke lykken lenger frem, bør du komme bak i fra feltet å ha stor fart i det du passerer fronten.

10. Å sykle i en gruppe uten å dra er ansett som usportslig, men det er lov å ligge bak i korte perioder uten å jobbe hvis du tar i inne i mellom. Det mest rederlige er å være med hele veien rundt, men å ta kortere føringer enn de sterkeste i gruppa. Å ikke dra, for så å rykke fra mot slutten kvalifiserer til kokos og buksevann samt tvungen ølspandering på festen i Lillehammer.

Artikkelen sto på trykk i Terrengsykkel #15, august 2008

Publisert 13. august 2009 kl 00.00
Sist oppdatert 13. august 2009 kl 16.18
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen