Nettopp i disse dager er Terrengsykkel nr. 44 på vei ut til abonnentene, og i neste uke vil bladet være å finne i kioskene. Blant alskens annet inneholder bladet to gruppetester av sykler i to vidt forskjellige kategorier: En av halvdempa, rimelige terrengsykler i prisklassen omkring sju tusen kroner, og en av grove, fulldempa sykler av det dyre slaget til røffe stier og enduro - det nye rittformatet som er så i vinden for tida.
Skjønt, nytt og nytt: Enduro som konkurranseform minner veldig mye om terrengsyklingas egentlige barndom. Tidlig på 70-tallet konkurrerte kjente karer som Joe Breeze, Gary Fisher, Keith Bontrager, Charlie Cunningham og Tom Ritchey i å være førstemann opp, så førstemann ned fjellet Mount Tamalpais i California. Men nok om det.
Syklene i endurotesten i det aktuelle bladet er Cannondale Jekyll MX, Canyon Strive AL Race, GT Force LE, Liteville 301 MK11 og Intense Carbine 275.
I testen av sistnevnte står det "Størrelse testet: M" i skjemaet øverst til venstre på side 100. I selve omtalen lenger nede på sida står imidlertid følgende: "Vår testsykkel i str. L, med overrør på 61 cm og kort styreframspring, kjentes riktig for testsyklistene på 180-185 cm." Dette er F, det er E, det er I, det er L - det er feil, det er feil, det er feil. Det stemmer at det kjentes riktig, men testsykkelen er altså i str. M med ca 585 mm (23 tommer) langt overrør. Siden ramma kun kommer i de tre størrelsene S, M og L, betyr det at Intense har Carbine-rammer som er store nok til deg hvis du er 185+ cm også.
Jaja, vi kjørte i alle fall ikke lagbussen fast i målseglet ti minutter før Tour de France-feltet kom dundrende mot mål.
Siden vi først er inne på det, kan vi komme med et par ytterligere detaljbetraktninger som det ikke var plass til i bladet: Intense Carbine 275 blei levert oss med en 160 mm Float-gaffel og et SRAM 1x11-drivverk med en 34-klinge foran. Med slakke 66,5 graders styrevinkel gir dette et oppsett spissa mot enduro-racing og nedoversykling. Som det framgår av testen, blei syklene prøvd ut i enduroritt, hvor egenskapene nedover er i fokus. På transportetappene oppover på et enduroritt er dette oppsettet helt fint, og vi savna aldri noen Talas-funksjon i vår testperiode. På slutten av en lang dag med seige og tidvis bratte klatringer til toppen for nye fartsetapper kan det imidlertid kreve sterke bein og store lunger med 34 tenner foran. På enduroritt er det uansett ikke bæltunge gir som er avgjørende for plasseringa. 1x11-oppsett med 32 tenner foran kan være noe å tenke på.
Det samme gjelder kanskje i enda større grad for vanlige stiturer. Dersom stisykling var hovedsaken, ville vi trolig også foretrukket en gaffel med Talas-funksjon eller 150 mm vandring. 150 vs 160 mm gir en halv grad slakkere styrevinkel, en tanke bedre oppoveregenskaper uten å gå nevneverdig ut over nedoveregenskapene. Det er også 150 mm gaffel med 545 mm aksel-til-krone-lengde som modellen Carbine 275 er bygget.
Endelig kan det nevnes at Intense Carbine 275 er laget for 27,5" hjul, men egentlig er samme ramme som modellen Carbine til 26" hjul. Med utbyttbare G1-dropouts kan du derfor kjøre en Intense Carbine 275 som en 26er. På den måten kan du f.eks. flytte over deler fra din gamle 26" stisykkel til den nyinnkjøpte Carbine-ramma, og så la sparekontoen fylle seg til du får råd til hjul og gaffel i den nye og mer moderne 650b-størrelsen. Smart!