Eurobike 08 demodag

Terrengsykkel er på Eurobike, verdens største sykkelmesse. I løpet av de nærmeste dagene vil vi presentere mye av hva som er nytt og kult foran neste sesong. Se videoklipp og bilder her.

Sist oppdatert: 5. september 2008 kl 12.36
PROTOTYPE Treks nye ritt-fulldemper Top Fuel ser ganske heftig ut.
PROTOTYPE Treks nye ritt-fulldemper Top Fuel ser ganske heftig ut.
Lesetid: 4 minutter

Eurobike er i gang, og vi begynte ballet med testdag i en liten landsby oppe i lia fra Friedrichshafen i Tyskland. Fine omgivelser og fint vær skapte en flott ramme rundt Eurobike-historiens andre demodag.

Den lille landsbyen Ratzenried i kommunen Argenbühl var åsted for demodagen. Arrangørene av Eurobike fant dette stedet ved å lete etter grusbaner i nærheten av Friedrichshafen på Google Earth.

Rundt Ratzenried var det lagt opp tre terrengløyper og ruter for landeveisykling. Terrengløypa skulle være på nivå blått, rødt og svart. Jeg begynte med den røde løypa som egentlig bare bestod av en sløyfe på grus og litt løs kjerrevei. Altså ganske bortkastet. Den svarte løypa hadde to sporvalg ned en utforkjøring, der begge var fine, passe tekniske nedfarter, men fra bunnen av bakken var det bare å ta fatt på asfaltklatringen opp til messeområdet.

Det er mye nytt å se på i år, og leverandørene slåss om oppmerksomheten. Karbon er selvfølgelig en gjenganger, men også de nye girgruppene for landevei, Dura Ace og Super Record er spennende nyheter på lik linje med Srams Hammerschmidt krankgir. Les mer om SRAMs Hammerschmidt her og Nicolais/Bionicons X-Boxx her.

Treks nye Top Fuel ritt-fulldemper er ennå på prototypestadiet, men den vovede sykkelen ser unektelig spennende ut. Du skal lete lenge etter en sykkel med mer karbonfiber enn det du finner på denne.

I de korte løypene som var lagt opp av arrangøren har vi prøvekjørt noe av det du kan komme til å ønske deg neste sesong.

Se videoklipp nederst på siden.

Cannondale Moto

Cannondales nye all-mountain/grove stisykkel byr på 16 cm vandring foran og bak og en frontramme i karbon. Demperopphenget er som vanlig fra Cannondale av enkel single pivot-type, men flere ledd hjelper til med at fjærraten blir så bra som mulig.

På vår korte testtur ble vi overbevist om at Moto er bra greier til å tråkke rundt på stiene med. Bakdemperen holder seg godt oppe i vandringen på slett underlag. Vi trengte ikke å bruke noe pedalplattform på Fox DHX-air-demperen på asfalt og grus. Nedover føles sykkelen veldig stiv sideveis, og demperne slår inn med glupsk apetitt. Sykkelen ser veldig ferdig ut og har en finish som få kan matche.

De nye Louise-bremsene fra Magura føles også veldig bra. Fin hendel, dog noe lang og med en smart hengslet klemme rundt styret. De røde Gravity-delene fra FSA gjør at sykkelen virkelig synes i skogen.

 

Se videoklipp lenger ned på siden.

Lapierre Zesty

Det er mange som har fått øynene opp for franske Lapierre den siste tiden. De nye stiysklene som er utarbeidet i samarbeid med utforlegenden Nico Voilliouz er superlette, superlekre og relativt enkle i oppbyggingen.

Vi tok en kjapp prøvetur på en smakfull Zesty som har 14 cm vandring foran og bak. Aluminium i frontrammen er matchet med en bakramme i karbon som også har et ledd på kjedestaget nedenfor bakakslingen, såkallt Horst Link.

Finishen på Lapierre-sykkelen er veldig bra. Detaljene skiller seg ut fra mange andre i bransjen. Spesielt er det praktisk og smart med en sag-måler på seterøret og setestaget. Dette gjør det såre enkelt å sette opp bakdemperen med riktig dødgang. Så lett at selv bestemor kan få det til.

En annen lekker detalj er karbonvingen som beskytter bakgiret. Smart, lett og unikt. Akkurat som sykkelen forøvrig egentlig. I løypa føles den superlette stisykkelen veldig kjapp og lett. Continental-dekkene bidrar til den lettbeinte følelsen samtidig som de bidrar med utrygghet på løst og vått føre. Litt kraftigere dekk hadde vært på sin plass.

Sykkelen vi testet kom forøvrig utstyrt med masse nytt på utstyrsfronten også. Nette og lekre Formula R1-bremser med et ubehagelig hull i hendelen, forseggjorte og lette SLR-hjul fra Mavic med utskjæringer både mellom eikene og på felgsidene.

Sykkelen kom også med Fox' og Shimanos nye 15mm hurtigkobling i front. Også den med skikkelig kvalitetsfølelse.

Se video av den nye hurtigkoblingen fra Fox senere her på Terrengsykkel.

Se video av Lapierre Zesty på bunnen av siden.

Eurobike 2008 Demodag

Cannondael Moto

Lapierre Zesty

Publisert 4. september 2008 kl 00.00
Sist oppdatert 5. september 2008 kl 12.36
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen