Krigen om hvem som har markedets letteste styreframspring fortsetter. Rotor har tidligere lansert sitt
S1-framspring som et av de aller letteste til oversize-styrer til både racer og terreng. Nå kommer et enda lettere Rotor SL-styreframspring som kun er beregnet på terrengbruk. Modig!
Rotors styreframspring bruker en unik løsning for å stramme klemmene rundt styret og styrerøret. Boltene som lukker om sprekkene er gjenget i begge ender og trekker begge sider av sprekken sammen når de strammes.
Nytt av året er at styreframspringsboltene har fått ny såkalt DTT Evo-løsning.
DTT= Double thread technology og Evo er annen generasjon av denne løsningen. Boltene er blitt større og stigningsgraden på gjengene er økt. Mens boltene på Rotor S1 EVO er T25 og laget i titan.
Styrken skal i følge Rotor være godt ivaretatt. Som de sier i sin egen pressemelding:
– Vi er alle enige om at styreframspringet er den siste delen vi ønsker brudd i. DTT-løsningen gir god klemmestyrke og stivhet selv med rekordlav vekt.
SL-styreframspringet vil komme i lengdene 90mm, 105mm og 120mm. Det er altså det korteste av disse som veier 83 g. Alle vil ha 6 graders oppsving og kan monteres begge veier. Prisen er ennå ikke fastsatt.
Omtale av KCNCs konkurrerende framspring på omtrent samme vekt.
En Extralite Roadstem OC til oversize er inne til racertesting i disse dager.
Denne veier 87 gram i 110 mm og 81 gram i 90mm. Extralite har også en 81-grams stem til terrengbruk og 25,4 mm styrer.
Erfaringer med S1
Hva? | Rotor S1-styreframspring |
Testperiode: | 3-4 måneder på racer, både ute og på rulla |
Testforhold: | Stort sett tørt og fint |
Pris: | 1099 kroner |
Vekt: | 109 gram i 110mm |
Web: | |
Importør: |
Terrengsykkel har prøvd S1-styreframspringet i oversize og 110 mm på en karbonracer i noen måneder. Framspringet har etter litt fiklete montering, der det gjelder å holde tunga rett i munnen og å skru riktig vei, gjort en veldig god jobb. For montering med et Syntace karbonstyre var det god hjelp i friksjonspasta mot styret. I bruk virker framspringet vel så stivt som det Syntace 119-framspringet i 120 mm som det erstattet.
På en racersykkel der ingenting beveger seg er det lett å kjenne om noe gir etter. Med tynne, knallharde dekk, pinnestivt karbonstyre og stiv karbongaffel var fortsatt ikke den lette S1-stemmen noe svakt ledd i kjeden. Presist og tillitvekkende er følelsen etter at monteringen er i orden. Bruk litt tid med monteringsanvisningen, og helst momentnøkkel
I tillegg er finishen det beste vi har sett på noe framspring noengang, og den avrundede utformingen ser veldig fin ut. Hvis SL-stemmen byr på den samme høye kvaliteten ligger det an til en ny vinner fra Rotor.
Rotor har forresten gått inn som en av utstyrssponsorene for Thor Hushovds lag Cervelo Test-team. Sannsynligvis vil vi se en SL-stem til landeveisbruk også hvert øyeblikk.