Det er først og fremst innmaten som har gjennomgått de store forandringene. Ytterbeina har fortsatt den karakteristiske broen på baksiden av gaffelen. Hollow Arch-beina i fullkarbon er tilnærmet uforandret. I tillegg vil mange av gaflene være tilgjengelige med magnesium ytterbein. Mer om det senere.
Den nye gaffelkolleksjonen kan deles inn i to serier med forskjellig teknologi på innmaten; Twin Shot for ritt og sporty stisykling, Launch Control II for toppturer og grovt terreng. Alle gaflene leveres med ABS (Auto Balancing Spring System).
Twin Shot = sportsmodus
DT mener Twin Shot-teknologien kan sammenlignes med sportsmodus på biler. Ikke like følsom og komfortabel som Launch Control II, men kvikk respons og bygget for fart. Navnet hentyder til gaffelens to-stegs låsing; kun returkammer eller helt låst.
Låser du kun returkammeret vil gaffelen ikke strekke seg ut igjen etter kompresjon. Gaffelen vil forbli aktiv, men kun benytte de nederste 2/3 av vandringen, ikke ulikt Marzocchis gamle ETA-patent (se her og her). Vrir du bryteren ett hakk til låses gaffelen helt. Du kan også låse gaffelen i øverste posisjon.
Mesteparten av ”innmaten” på Twin Shot er plassert i øvre del gaffelen. Dette gir bedre kjøling siden innerbein isolerer mindre enn ytterbein. Bedre kjøling betyr mindre olje som igjen betyr lavere vekt. Twin Shot trenger under 60 ml olje selv på de lengste gaflene.
Twin Shot-systemet gir mulighet for innstilling av både returdemping og lavhastighetkompresjon lett tilgjengelig på toppen av gaffelbenet. Høyhastighetskompresjon kommer forhåndsinnstilt fra fabrikk. Rittgaflene i XRC-serien og stigaflene i XMC- og XMM-seriene vil leveres med Twin Shot-demping. Fjernstyrt låsing kan ettermonteres og vil være tilgjengelig i løpet av sommeren.
Launch Control II
Launch Control handler om én ting: full kontroll i hårete utforkjøringer. Konseptet ble utviklet av Pace, men DT Swiss har nå forbedret det til en løsning som fungerer. Ved å trykke ned returjusteringsbryteren på gaffelbeinet låses gaffelen nede i vandringen. Gaffelen er fortsatt aktiv, noe som er ypperlig for teknisk klatring.
Når du kommer til utforkjøringen kan du beholde begge hendene trygt festet på styret. Ved første store slag vil bryteren sprette opp, og gaffelen har igjen full vandring. Hvor stort slag som kreves kan du selv stille inn.
Det er fortsatt samme bryter som kontrollerer vandringslåsen og returjusteringen, men til motsetning fra tidligere er denne indeksert med tydelige klikk. Selv med klønete fingre trenger du ikke bekymre deg for å endre returjusteringen når du går over til klatremodus.
Høyhastighetskompresjon kommer forhåndsinnstilt fra fabrikk, mens lavhastighetskompresjon styres fra undersiden av høyre gaffelben. Launch Control II leveres på endurogaflene EXC og EXM.
ABS: bedre funksjon for alle vektklasser
Alle DT-gafler (bortsett fra rittgaffelen XC, som ikke må forveksles med XRC) leveres med Auto Balancing Spring System (ABS). Både det positive og negative luftkammeret fylles med samme ventil. Trykket i de to luftkamrene utlignes ved hjelp av en åpne/lukke-ventil. Så fort du setter deg på sykkelen stenges ventilen og gaffelen er klar til bruk. DT mener dette gir gode demperkarakteristikker for alle over 50 kg.
I bruk: XMM 140 og EXM 150
TERRENGSYKKEL har testet Twin Shot-gaffelen XMM 140 og Launch Control-gaffelen EXM 150, begge påmontert nye Yeti ASR-5.
XMM 140 (Cross Mountain med 140 mm vandring) med 15 mm hurtigkobling har en vekt på lette 1640 gram. I kombinasjon med DT TRICON-hjulsett føltes gaffelen stiv og presis. Gaffelen er ikke blant de mest følsomme for små slag, men gir god selvtillit i høye hastigheter. Twin Shot er utviklet i samarbeid med rundbaneproffene på Team Swisspower, noe som gjenspeiles i demperkarakteristikkene.
Ved begrenset vandring kjennes dempingen butt. Denne modusen egner seg kun til lave hastigheter. Til gjengjeld begrenses gyngingen såpass mye at det ikke er behov for ytterligere låsing. Likevel bør det nevnes at DT-gafler låses 100 %, i motsetning til mange av konkurrentene.
Endurogaffelen er langt mer følsom. EXM-gaffelen er det vi på godt norsk kaller superpløsj. Likevel er det det geniale Launch Control-systemet som imponerer mest. Den er ikke like butt som Twin Shot ved begrenset vandring, men stivner likevel nok opp til å hindre gynging. Vandringen forble begrenset så lenge jeg ønsket, men åpnet seg med en gang terrenget pekte nedover.
Terskeljusteringen for aktivering av full vandring stilles inn ved hjelp av fem klikk. På 1 er det nok å lene seg litt over styret for å åpne gaffelen, mens det på 5 krevdes mer kraft enn mine 70 kilo. Jeg trivdes best et sted på midten.
Magnesium ytterbein gir lavere pris
Hollow Arch er det DT Swiss likte best med Pace sine gamle gafler. Ytterbeina i karbon er utrolig lette, samtidig som de er blant markedets stiveste. Men det er også disse som har gjort DT-gafler utilgjengelige for folk flest.
Nå leveres flesteparten av DT-gaflene i en utgave med magnesium ytterbein, til en tredjedel lavere pris. Vektøkningen er på kun 50 gram. På papiret er karbonbeina ørlite granne stivere, men i virkeligheten er det lite forskjell. Ved hjelp av en todelt bro kalt Torsion Box har DT klart å oppnå en vanvittig stivhet.