Drømmesykler for hardcorefans

Ikke alle terrengsyklister er opptatt av å spare vekt. Noen er mest opptatt av at syklene tåler å hoppe ned fra låvetaket. Vi har siklet på egnede redskaper.

Av: terje
Sist oppdatert: 24. april 2002 kl 09.29
Brooklyn Machine Works TMX. Tøffere enn det meste med motor. Skjønner?
Brooklyn Machine Works TMX. Tøffere enn det meste med motor. Skjønner?
Lesetid: 4 minutter

Mens mange av de store kjente merkene fortsetter sitt jag mot lav vekt og bittesmå knaster i sine 1.8 dekk, finnes det heldigvis noen der ute som syntes at en hardtail kan veie 15 kilo og at 3.0 er passe dekkstørrelse.

Forskjellige former for hardcoresykling er en av de mest markante trendene innen terrengsykkelverdenen nå. Fra sist på nittitallet og frem til i dag har det dukket opp en haug med små, sære rammekonstruktører som leverer bombesikre konstruksjoner bygd for knallhardt bruk.

Vi har tatt en titt på noen få av merkene som produserer sykler for deg som er halvt maskin, halvt menneske. Merkelappene handler oftest om dirt, dual, jump eller bare hardcore. Gamle idealer om lav vekt og klatreegenskaper er det bare å legge i skuffen, her handler alt om å tåle juling.

Kort fortalt handler hardcore-trenden veldig mye om overmot og kroppskontroll - der leken har mye større betydning enn konkurranseaspektet. Høye svev, brutale nedoverbakker og rå stunts i lufta er noen stikkord.

Dette er rett og slett en real siklereportasje med lite eller ingenting av snusfornuftig informasjon. Omtalen av syklene er basert på subjektiv synsing hvor det viktigste kriteriet egentlig har vært hvor tøff vi syntes sykkelen ser ut. Barnslig, eller hva?

Brooklyn Machine Works

Flaggskipet til BMW er TMX som er laget av 100% 4130 Cromo. Den kommer med 10,5 vandring og selges som løs ramme for $3600,- med det spesielle drivverket inkludert i prisen. Komplett sykkel oppgis til å veie ca. 25 kg men kan bygges lettere. Dette er ikke typen smidig GT DHI, men mer grei «hoppe-ned-fra-låven»-racer.

Brooklyn har også de berømte Shinburgers som er de mest brutale plattformpedalene på markedet.

www.brooklynmachineworks.com

Evil

Evil er klar på markedet med sin Imperial hardtail som veier tett opp til 2,8 kg! Det er god plass til 3.0 dekk og de har en tabell på websiden hvor de gir oversikt over geometrien med opp til 8” gaffel. Det er rett og slett tøfft. Forventet utsalgspris i USA er $775,-.

 

Evil har også noen skisser på en DH ramme som heter Empire. Finner ingen foto av denmen det ser ut til å være fin fint håndarbeide. Synd at de ikke har tenkt å produsere den….

www.evilbikes.com

Cortina

Cortina er mest kjent for sin DH8 men kommer nå med flere nye modeller. 3 av disse ble umiddlebart satt opp på listen over ting man ønsker seg til jul:

  1. 4130 Slalom, en griselekker hardtail til kun $399,-

    Triton DH Cromoly, ny utforramme i stål som snart settes i produksjon. Pris ukjent.Europa FS, nydelig freerideramme til $1199,-.

 Cortina hadde i sin tid bilder av noen som syklet DH8 i Hemsedal på sin side. Noen som vet om Cortina har en fetter fra Bergen??

www.cortinacycles.com

Devil

Tysk rammeprodusent som liker å sveise på gussets. Rammedesignene er alt annet enn cleane men det ser da veldig solid ut. Tyskeren som frekventerer bildeserien fra utfluktreportasjen til Tenerife bruker en Bug DS som er en duel/jump hardtail til 770,- euro.Andre rammer som ser bra ut er Bug trial og Bug DH. Sistnevnte er en DH hardtail på 3,3 kg. Frekt!

www.devil-mtb.de

Curtis

Curtis er mest kjent fra Motorcross fra 60-70 tallet og for sine BMX rammer. Nå er de ute med 2 rammer for duel, dirt og BSX pluss en ren trial ramme. Produsert av T45 som er en blanding av carbon, magnesium og stål.

www.curtisbikes.co.uk

Andre som har gøye ting:

Her er linker til flere andre merker med minst like høy "må ha" faktor.

Planet X DMR Norco  Twentyfourseven 24 Bikes Pashley TV Series

Kjenner du andre merker som burde være med? Skriv gjerne inn en kommentar og legg til link!

Publisert 24. april 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 24. april 2002 kl 09.29
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen