Å ha en funksjonell vintersykkel er viktig for å få ned noen timer i pedalene gjennom vinteren. En god vintersykkel bør kombinere praktisk funksjonalitet med en passelig dose sykkelvennlighet. Mens Høydahls vintersykkel først og fremst fungerer for sleping gatelangs i mørketida bruker jeg vintersykkelen min til alt fra til-jobb-sykling til stisykling på frosne stier og trening langs brøyta skogsbilveier.
Mitt oppsett
Sykkelen er satt sammen av diverse deler som har ligget og samlet støv i boden opp gjennom årene. Noen nyere oppgraderinger har det blitt, men sykkelen bærer likevel preg av å være satt sammen etter tilgjengelighetsprinsippet. Noen av delene er i overkant flotte til bruken, men har vist seg å tåle vinterbelastningen.
Når snøen og isen får fotfeste vil sykkelen bli utstyrt med Schwalbe Ice Spiker Pro-piggdekk. I tillegg vil en Lupine Tesla-lykt lyse opp stiene sammen med Lezyne-lykten som også brukes til pendling.
En heldekkende bakskjerm ønskes montert, men her må det jallamekkes for å få det til.
Ramme: Rivette H6 aluminium
Gaffel: Kelly Stål
Styreframspring: Syntace 109 m/titanskruer
Styre: Truvativ WC Noir 640 mm
Holker: ODI Terrengsykkel
Bremser: Magura Marta
Girhendler: Shimano XT 2005
Setepinne: Thomson Elite m/bakoverbøy
Sete: Specialized Phenom Carbon
Seteklemme: Salsa
Bakgir: XTR 950 medium-arm
Frontgir: XTR 950
Bakhjul: Crank Brothers Cobalt
Forhjul: Selvbygd m/DT Swiss 340-nav og DT-felg
Dekk barmark: Maxxis Crossmark/Continental Race King 2,2
Dekk pigg: Schwalbe Ice Spiker Pro
Krank: Race Face Turbine trippel
Kjede: Wipperman Stainless
Kassett: Shimano XT 11-34
Vaiere: Nokon
Diverse: Lezyne pendle-lykt, Lupine Tesla til skogsturer, Chariot barnehenger-feste
Vekt med barmarksdekk: 10,25 kilo
Del din vintersykkelfilosofi med resten av vintersykkel-Norge på forumet.