Din vintersykkel - praktisk eller sporty?

Terrengsykkel-legenden Rune Høydahl delte sin vintersykkel med verden på Facebook. Uten sammenligning forøvrig, her er Terrengsykkelredaktørens.

Sist oppdatert: 6. november 2012 kl 13.07
SPORTY: Terrengsykkelredaktørens vintersykkel går løs på 5. vinteren. Mer sporty en praktisk.
SPORTY: Terrengsykkelredaktørens vintersykkel går løs på 5. vinteren. Mer sporty en praktisk.
Lesetid: 2 minutter

Å ha en funksjonell vintersykkel er viktig for å få ned noen timer i pedalene gjennom vinteren. En god vintersykkel bør kombinere praktisk funksjonalitet med en passelig dose sykkelvennlighet. Mens Høydahls vintersykkel først og fremst fungerer for sleping gatelangs i mørketida bruker jeg vintersykkelen min til alt fra til-jobb-sykling til stisykling på frosne stier og trening langs brøyta skogsbilveier.

Mitt oppsett

Sykkelen er satt sammen av diverse deler som har ligget og samlet støv i boden opp gjennom årene. Noen nyere oppgraderinger har det blitt, men sykkelen bærer likevel preg av å være satt sammen etter tilgjengelighetsprinsippet. Noen av delene er i overkant flotte til bruken, men har vist seg å tåle vinterbelastningen.

Når snøen og isen får fotfeste vil sykkelen bli utstyrt med Schwalbe Ice Spiker Pro-piggdekk. I tillegg vil en Lupine Tesla-lykt lyse opp stiene sammen med Lezyne-lykten som også brukes til pendling.

En heldekkende bakskjerm ønskes montert, men her må det jallamekkes for å få det til.

  • Ramme: Rivette H6 aluminium

  • Gaffel: Kelly Stål

  • Styreframspring: Syntace 109 m/titanskruer

  • Styre: Truvativ WC Noir 640 mm

  • Holker: ODI Terrengsykkel

  • Bremser: Magura Marta

  • Girhendler: Shimano XT 2005

  • Setepinne: Thomson Elite m/bakoverbøy

  • Sete: Specialized Phenom Carbon

  • Seteklemme: Salsa

  • Bakgir: XTR 950 medium-arm

  • Frontgir: XTR 950

  • Bakhjul: Crank Brothers Cobalt

  • Forhjul: Selvbygd m/DT Swiss 340-nav og DT-felg

  • Dekk barmark: Maxxis Crossmark/Continental Race King 2,2

  • Dekk pigg: Schwalbe Ice Spiker Pro

  • Krank: Race Face Turbine trippel

  • Kjede: Wipperman Stainless

  • Kassett: Shimano XT 11-34

  • Vaiere: Nokon

  • Diverse: Lezyne pendle-lykt, Lupine Tesla til skogsturer, Chariot barnehenger-feste

  • Vekt med barmarksdekk: 10,25 kilo

Del din vintersykkelfilosofi med resten av vintersykkel-Norge på forumet.

Publisert 6. november 2012 kl 00.00
Sist oppdatert 6. november 2012 kl 13.07
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen