Delta 7 med karbongitter i rammerørene

Er du klar for en sykkelramme som du kan stikke en pinne tvers gjennom? Hils på Delta 7 Arantix – laget med nettingrør av karbonfiber.

Sist oppdatert: 14. oktober 2008 kl 12.03
LUFTIG: Mange vil nok kvie seg for en hard prøvetur på Delta 7 Arantix, men rammene har vært i bruk i NORBA-cupen i USA i hele denne sesongen, uten brudd, hever produsenten.
LUFTIG: Mange vil nok kvie seg for en hard prøvetur på Delta 7 Arantix, men rammene har vært i bruk i NORBA-cupen i USA i hele denne sesongen, uten brudd, hever produsenten.
Lesetid: 2 minutter

Som Lars Mjøen ville sagt det: "Og nå, over til noe helt annet".

Vi er mildt sagt usikre på om denne rammeløsningen vil holde seg lenge på markedet, og passer derfor på å vise den fram nå – siden produsenten Delta 7 nettopp har fått ut de første eksemplarene.

Rammeteknologien ble vist som prototype i fjor, men først nå er de første syklene på vei ut til kundene. De betaler 4900 dollar for en ramme som med sine 1,27 kilo er tyngre enn mange av konkurrentene med ordinære karbonrør.

Hvorfor? Fordi det møysommelige, håndlagde bindingsverket av tvinnede karbonfibre ifølge produsentene skal være betydelig sterkere enn tradisjonelle karbonrør som veier det samme. IsoTruss-teknologien består av en rekke små triangler vevd i hverandre i rørform, og dersom et hardt slag fører til brudd på en karbontråd i veven, vil bruddet ikke spre seg forbi de limte sammenføyningsknutene.

Og siden knutepunktene sitter tett i tett, mener altså folka bak Delta7 at deres tilsynelatende skjørt utseende rammevev tåler adskillig mer deng enn andre lettvektere.

Stivhet er et annet punkt der Delta 7 hevder å rage over karbonrammer flest, uten at det dokumenteres noe sted. Uansett har de denne sesongen hatt rammer i aktiv bruk i den amerikanske terrengsykkelcupen, med flere pallplasseringer og null brudd.

Enkelte rammer har røket noen småtråder her og der ved slag, uten at det skal ha påvirket ytelsen.

IsoTruss (’truss’ betyr bindingsverk på norsk) kan bare brukes i rake rør, derfor har ramma karbonmuffer i alle overganger. Vaierførere og skruehull til flaskeholdere skal også være limt på plass i veven. Plass til noen stor logo for produsenten blir det derimot ikke, men Delta 7 er uansett optimistiske og satser på å kunne øke produksjonen opp mot flere hundre rammer i året, tross den friske prissettingen.

Ifølge det amerikanske magasinet Bike skal gründerne det siste året ha samlet halvannen million dollar for å fortsette utviklingen av ramma, som også finnes i landeveisversjon.

Selv er vi mest spent på hvor mye ramma vil veie midtveis i en høstlig gjørmetur, når all leire og møkk fra forhjulet legger seg pent på plass inne i spindelvevet, men applauderer alle som tør å prøve nye veier – og ønsker Delta 7 lykke til.

Publisert 14. oktober 2008 kl 00.00
Sist oppdatert 14. oktober 2008 kl 12.03
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen