Terrengsykkel kommer også i 2012 med seks blader, og det skal gjennomføres fire, store gruppetester. For å komme i mål med all testingen, gjennomfører vi to tester allerede nå i november. Det er ni stisykler med 140mm vandring som skal testes, samt seks blodtrimma, fulldempede 29ere.
Pakkingen gikk ikke helt etter planen tidlig på morgenen, og den første leiebilen måtte faktisk returneres da bakdøren brått falt av. Litt uheldige omstendigheter, men en vennlig utleier var raskt på pletten for å skaffe ny bil et annet sted.
Mitt skip er lastet med
Det er en stor jobb å skaffe alle disse syklene til veie, og det har til nå blitt over 40 timer med telefoner og mailer, inkludert oppfølging og purring, bare for å få sykler til test. Det er umulig å få med seg 30 sykler til Tremezzo i Italia der testen skal foregå med fly, så løsningen var å fylle en varebil til randen med sykler og utstyr, og kjøre ned. Det tar halvannet døgn, men det er verdt ekstrajobben. Undertegnede kjører bilen ned, sammen med terrengsykkels husfotograf Kristoffer Kippernes.
Ingen tilfeldigheter
I Italia er det fem stykker som skal teste sykler, over en periode på 19 dager. Det krever sitt å holde fem sultne syklister i høygir over så lang tid, så det er mer enn bare sykler som reiser. Med i bagasjen finner vi blant annet tre kg sportsdrikk, 200 sportsbarer, 12 hjelmer, 75 slanger, fire ekstra hjul, åtte ekstra dekk, syv kamera, seks kartonger tøy, to store kartonger vaskeutstyr, ekstra skiver og klosser, holker, styrer, stem, seks sett XT-pedaler og to allerede slunkne kredittkort.
Selv om det er mye som skal på plass, er det en stor fordel å være mange tilstede i en lang periode. Dette gir oss muligheten til å konsentrere oss om tester de fleste dagene, og bruke de roligere dagene til bilder.
– Vi tar jo alltid bilder når vi ser muligheter, men nå sliper jeg å rope for å holde igjen gutta som egentlig er opptatt med noe annet, sier Kristoffer.
Også landevei
Med på turen er også en mengde landeveissykler. Bladet Landevei har like omfattende tester som Terrengsykkel, men det er litt mindre plunder med racerne. De blir ikke like mye herja med, det er mindre som går i stykker, og det går ikke med tid til å justere dempere og andre preferanser.
Hjem før jul
Redaksjonen tar med dette arbeidsplassen ut av kontoret i nesten tre uker, uten at det er snakk om noe hvilehjem av den grunn. Vi kommer med korte drypp fra testene i dagene som kommer, og er tilbake i Oslo 28. november.