Teleskopiske setepinner med heve-/senkefunksjon skal ikke forveksles med dempende setepinner. Dempende setepinner var på moten for et tiår siden, før fulldempa sykler blei allemannseie. Formålet med demping i pinnen var selvsagt å øke komforten for alle som sykla hardtail i ulendt terreng.
Les Terrengsykkels tester av de dempende setepinnene Cane Creek Thudbuster, Hals-Lauritzen G-Shok og Airwings Evolution.
Setepinner som kan heves og senkes - gjerne via styremontert bryter - er derimot til for å bedre manøvrerbarheten i bratte utforkjøringer. Er du av typen som helst stopper, går av sykkelen og dytter setepinnen lengst mulig ned i seterøret før hver bratte, lange utforkjøring på stitur? Da er du i så fall i målgruppa for produsenter av heve-/senkepinner, eller "juksepinner", som enkelte kaller dem. Og antallet produsenter og utgaver av denne typen setepinner øker lynraskt.
Les vår gruppetest av heve-/senkepinner fra våren 2011 her. Testen sto på trykk i Terrengsykkel nr. 31.
Crank Brothers - sykkelbransjens svar på Apple, med sine stilige produkter og lekre innpakning - slo gjennom med et brak med sin Egg Beater-pedal i 2001. Siden har både hjul, tradisjonelle setepinner, styreframspring, kranker og annet kommet til i Crank Brothers-sortimentet. De har også vært i juksepinnebransjen lengre enn de fleste. Opprinnelig var den populære Crank Brothers Joplin-pinnen en patentlisensiert, påpynta utgave av Maverick Speedball, men Crank Brothers har fortsatt å videreutvikle Joplin.
Les mer om Crank Brothers og deres historie her, og vår test av Crank Brothers Joplin 4 her.
Crank Brothers kronolog
Selv om også kronolog-pinnen - med liten k, ja - har mekanisk, vaieraktivert fjernstyring (Rock Shox Reverb er hydraulisk), er den en helt ny setepinne, og ikke ytterligere en videreutvikling av Joplin. kronolog har for eksempel 125 mm trinnløs vandring, mot Joplin 4s 100 mm. Sammenligna med Joplin 4 er også vekta lavere: kronolog kommer i 30,9 eller 31,6 mm tykkelse, og skal veie henholdsvis 493 og 505 g inkludert fjernstyring (28 g). Dette er ca 100 g lettere enn Joplin 4. Lengden på begge tykkelser er 405 mm, altså noen små millimeter lengre enn Joplin.
Motstanden i bevegelsen ned justeres ved hjelp av demperpumpe i bunnen/enden av setepinnen. kronolog låses dessuten i senka nivå, den trekkes ikke opp igjen selv om du løfter sykkelen etter setet. "Innerbeinet" er ikke rundt, men med avrunda kanter i tverrsnittet. Det forhindrer at pinnen dreies rundt i skaftet, men setter formodentlig større krav til pakningenes kvalitet. En setepinne sitter som kjent midt i sølespruten fra bakdekket. Et klart pluss er det dog at vaieren går inn i pinnen i "klumpen" som sitter øverst på den tykke delen av setepinnen som tres ned i ramma. Denne fortykkelsen sitter foran, og er godt beskytta, til forskjell fra Joplins vaierfeste ved setepinnehodet under setet.
Den styremonterte bryteren på kronolog er mer tommelvennlig enn på Joplin, og har dråpeform som Crank Brothers-logoen. Bryterens klemme er hengsla, så den kan enkelt monteres uten å fjerne holker og gir- og bremsehendel fra styret først. Crank Brothers kronolog-bryteren kan monteres på høyre eller venstre side av styret, alt ettersom hva du selv foretrekker.
Crank Brothers kronolog leveres i helsvart eller i svart med røde detaljer på pinnehode og bryter. Mot et tillegg i prisen kan du dessuten få disse delene i både blått, gull og oransje, hvis du er kresen på fargekoordinering.
Så gjenstår det å se om Crank Brothers kronolog er den setepinnen vi har venta på...
Crank Brothers har i årevis vært svært dårlig representert i Norge. Nå har imidlertid trondheimsfirmaet Beach Mountain tatt ansvar for både service og distribusjon av merket. Prisen på kronolog-pinnen er 2499 kroner.
Se Crank Brothers' egne kronolog-nettsider med video av legenden Hans Rey som viser kronologs finesser og gir monteringstips, ved å klikke her.
---
Inntil videre er teleskopiske setepinner à la kronolog vanligst på til dels grove stisykler i bratt sykling. Nå som totalvekta på senkbare setepinner er på vei ned, ser vi imidlertid for oss at slike pinner vil bli vanligere også på mer tradisjonelle rittsykler. Særlig aktuelt er det i maratonritt i internasjonale løyper med til dels heftige utforpartier. Samtidig ser vi at det dukker opp enkelte typiske XC-rammer som er tilrettelagt for senkbar setepinne, f.eks. den over gjennomsnittet lekre Focus Raven 29r 1.0.