Chris King sliter økonomisk

Den legendariske merkevaren Chris King er ikke så usårbar som man skulle tro: Nå har de nemlig store økonomiske problemer. Konkursspøkelset truer, og entusiaster verden over skjelver i sykkelbuksene...

Av: gauter
Sist oppdatert: 2. april 2004 kl 16.01
"Made in Taiwan"? Slike har King laget i USA i 25 år, men heretter vil de etter alt å dømme komme fra Taiwan.
"Made in Taiwan"? Slike har King laget i USA i 25 år, men heretter vil de etter alt å dømme komme fra Taiwan.
Lesetid: 4 minutter

Det er ikke til å legge skjul på at vi i terrengsykkel.no er svake for det meste av det Chris King tar i. Nei, vi har ikke sett kona hans, men vi har med entusiasme presentert hans nye produkter av stål og aluminium, samtidig som vi lar oss forbause over hvor lenge de holder. Motvillig har vi også delt ut en Chris King parmesan-shaker i premie gitt av importøren Sykkeldelisk, men hadde egentlig mest lyst til å beholde den sjøl.

I juleferien flytta Chris King hovedkvarterene sine fra Santa Barbara til Portland, Oregon. Åja, de skal vel utvide og effektivisere da, tenkte vi. Røde tall i Kings regnskap sist høst ga imidlertid grobunn for spekulasjoner om bakgrunnen for denne flyttinga. Som de annonserer på sin egen nettside, vil også fargespekteret være begrensa ei stund framover. Ifølge King sjøl er dette fordi enkelte farger skader overflaten i metallene.

Nå viser nye regnskapstall fra første kvartal i år at "udødelige" Chris King har et regnskap som får både Parmalats og Finance Credits regnskap til å se A4 ut. Fra sentrale kilder i amerikansk sykkelindustri via den norske importøren får vi i terrengsykkel.no opplyst at King må gå til strakstiltak for å forsøke å stable økonomien på beina: I første omgang betyr det at styrelagre og nav blir tilgjengelige bare i svart, sølv og pewter. I tillegg vil man nå kunne få kjøpt turkise lagre for en billig penge over nettet, direkte fra Chris King. King sitter nemlig igjen med mengder av slikt fra noen år tilbake.

Misèren slutter ikke der: Den skrøpelige økonomien tvinger Chris King til å kutte kostnadene ved egen, hjemlig produksjon, og de vurderer nå å flytte produksjonen utenlands. Dette er noe de sjøl har vært meget kritiske til tidligere. Det ser altså ut for at de må bite i både gras og kjempesure epler og svelge et par kameler attpåtil, siden de nå er på leit etter en produsent som kan fortsette å lage presisjonskomponenter, men som koster mindre enn produksjonen i Statene. Vi husker jo hva som skjedde da Syncros gjorde det samme...

-Dette er veldig, veldig leit, sier daglig leder hos importøren Sykkeldelisk i Oslo, Stephan von der Lippe. -Vi hadde akkurat levert en kjempebestilling, men så får vi denne triste nyheten i fleisen. Vi får neppe bestilt nye varer igjen før utpå seinsommeren, men heldigvis har vi igjen en del nav og styrelager fra forrige bestilling, fortsetter han.

I årevis jobba King-ingeniørene med å utarbeide et kranklager med firkantaksling. Da dette arbeidet endelig nærma seg et bra resultat, hadde de øvrige produsentene bestemt seg for at ISIS-lager var tingen. Chris King forplikta seg til å bli med på denne patenten sammen med Truvativ og Race Face, og i 1999 måtte de dermed starte den møysommelige utviklingsprosessen på nytt. Angivelig er det nettopp denne petimetersatsinga på ISIS-kranklagre og Perdido, det interne styrelageret, som har knekt ryggen på økonomien hos metallsløydmesterne.

Turbulensen i sykkelverdenen fortsetter, altså. Denne våren sliter enorme Shimano med seine leveranser og negative tilbakemeldinger mens SRAM truer i bakgrunnen. Vi har også tidligere fulgt utviklinga hos andre sykkelgiganter med økonomiske problemer, som bl.a. Cannondale og Rock Shox. Alle sammen store selskaper med trygge og store markedsandeler. Men usårbare? Nei, tydeligvis ikke. Kanskje følger King i deres fotspor, og må legge all videreutvikling av produktene på hylla fram til situasjonen har stabilisert seg? I så fall kan vi vinke farvel til King-kranklageret før vi har fått sett det, og prototypen som har sittet på Chris Kings egen sykkel siden 1996 forblir det eneste i verden. Vi kommer tilbake med oppdateringer så snart vi får nyss om noe nytt. Imens ber vi til Gud om at noen kan spytte inn penger i ei slunken firmakasse, og at Madam Mim kan gjøre røde tall til blå ved et trylleslag.

Oppdatering:

Om du leser dette lenge etter at det blei publisert, så lurer du kanskje på hvordan det går med Chris King for tida? Ta det helt kuli: Artikkelen over var en 1.april-spøk, og var oppspinn og pølsevev fra ende til annen. Blei du lurt? Hæ? Bittelitt? Neida, Chris King går så det suser både i forhold til produksjon og økonomi, så vidt oss bekjent, og de kverner stadig fram flotte komponenter...

Publisert 1. april 2004 kl 00.00
Sist oppdatert 2. april 2004 kl 16.01
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen