Tidlig i vår var det kroken på døra for Ibis, etter 20 år i bransjen. Gründeren Scot Nicol solgte seg ut litt tidligere, men selskapet ble kjøpt av de ansatte. Driften fortsatte noen måneder, men det ble til slutt for stort underskudd. De siste ti årene sammarbeidet Ibis med John Castellano, mannen bak Sweet Spot fjæringsprinsippet samt flere av dekkmodellene til Geax.
Lage sjæl!
Nå har Castellano bestemt seg for å lage sykler selv, og hva lanserer han først? Jo, en sykkel som er nesten identisk med Ibis' Ripley. Modellen heter Fango, som er italiensk slang for møkk.
Bøy og tøy
Fango er en softtail og har 3cm fjæringsvei bak. Det som skiller Ripley/Fango fra andre softtail-modeller, er at hele ramma er i aluminium, og at kjedestagene er helt flate for å gi mest mulig fleks i vertikalplanet samtidig som de er stive lateralt. Hvis du synes det virker skummelt å bruke aluminium i en del som er med å skulle bøyes fram og tilbake, kan du lese mer her. Castellano har gjort beregninger som viser at om du sykler tre timer hver dag, og bunner du fjæringen hvert tiende sekund, skal kjedestaget holde 60 år!
Fugl Føniks
Castellano har også planer om å la Silk-Ti og Bow-Ti gjenoppstå under Castellano-merket. De lager også reservedeler til alle Ibis-modellene, så om du har en kjær Ibis stående, ikke vær redd for å bruke den.
Bestevenner
Og hvis du lurer på det, er Nicol og Castellano fremdeles venner, og sees ofte på sykkelturer sammen. Det betyr også at de nye modellene fra Castellano fremdeles får åndelig veiledning fra Ibis-skaperen.
Les mer om Castellano her