Bygger nytt sykkelanlegg i Oslo

Leirskallen Skisenter ved Skullerud i Oslo har fått kommunale kroner til utvikling av sykkelanlegg. Selv om Veritas sier nei til bruk av heisen, inviterer de til ide- og byggedugnad 26. og 27. april.

Sist oppdatert: 9. april 2008 kl 15.28
Sentralt: Leirskallen ligger tett inntil E6 mellom Skullerud og Nordstrand. Alle foto: Kenneth Kristiansen
Sentralt: Leirskallen ligger tett inntil E6 mellom Skullerud og Nordstrand. Alle foto: Kenneth Kristiansen
Lesetid: 3 minutter

Leirskallen er mest kjent som stedet der Kjetil Andre Aamodt gjorde sine første portpasseringer og vokste opp som alpinist. I dag er det rundt tretti aktive alpinister i alderen 7 til 15 år som bruker det lille skisenteret mellom Nordstrand og Skullerud som treningsarena.

Har du noen gang kjørt E6 sørover fra Store Ringvei og Ryenkrysset i Oslo, har du kanskje lagt merke til bakkene som ligger på høyre hånd i dumpa rundt to kilometer sør for bomstasjonen? Der har du Leirskallen.

Oslo Sør-satsing ga kroner

Det er Nordstrand Idrettsforening som står bak, og selv om anlegget er lite - med kun et trekk og to nedfarter på 3-400 meters lengde - disponerer de både snøkanoner, egen tråkkemaskin og romslig varmestue.

Nå har idrettsforeningen søkt og fått penger til å utvikle et sommertilbud.

- Vi fikk en pott fra Oslo Sør-satsingen gjennom Søndre Nordstrand bydel i fjor. Senhøstes leide vi en graver og fikk på plass et par jordelementer, i sommer vil vi bygge videre i nært samarbeid med lokale entusiaster, forteller Ottar Vogt - styreleder i Nordstrand Idrettsforening og Leirskallen Skisenter.

Men det er sykkelentusiastene selv som må trå til for å få Leirskallen Freeridesenter til å bli et sykkelanlegg som funker. Det skal BMX- og terrengsykkelguru Kenneth Kristiansen (blant annet kjent fra sykkelverkstedene Krasj i Skippergata og Bikes and Boards på Grünerløkka) bidra til.

- Jeg ble spurt om det var mulig å få til noe her, og det er det jo opplagt. Det som trengs nå, er folk som vil bidra med ideer, initiativ og arbeidskraft, sier Kristiansen til Terrengsykkel.

Kom innom og bidra med ideer

Lørdag 26. og søndag 27. april oppfordrer han alle interesserte til å stille opp i Leirskallen med forslag til hvordan de to kleivene kan få på plass best mulige løyper, wallrides, dropper og plankebruer a la North Shore. Kenneth er ikke bekymret over det faktum at de to nedfartene kun er på rundt 300 meter i lengde.

Det er først og fremst heisløsningen som bekymrer de involverte i prosjektet.

 

- Problemet er at Veritas foreløpig nekter oss å benytte heisen til transport av syklister, forteller Ottar Vogt til Terrengsykkel.

Veritas frykter for sikkerheten

Styremedlem og heis-ansvarlig Jens Ødegaard bekrefter at Veritas har satt foten ned av sikkerhetsgrunner. De krever i utgangspunktet minst fire mann med nødstopp-utløser plassert langs heistraseen, og at heisanlegget uansett først må søke om godkjenning. Signalene er at dette vil ta lang tid, og at muligheten for godkjenning er meget liten.

- Dette er synd, siden vi har både penger, nok arealer, stor parkeringsplass og dugnadskrefter. Men syklister er vant til at slike anlegg har heis, og jeg frykter for besøkstallene dersom heisen blir stående stille, sier Ødegaard. Biltransport til topps vil måtte skje langs en omvei på nærmere ti minutter, som er lengre tid enn det tar å trille sykkelen opp.

- Bra løyper trekker folk uansett

Kenneth Kristiansen er likevel ikke pessimist.

- Vi kommer selvsagt til å jobbe hardt for å få en skikkelig heisløsning på plass. Men om vi lager noe som virkelig er bra, tror jeg folk vil være sporty nok til å greie seg uten.

PS: Apropos mangel på heis: Tryvann kommer neppe til å kjøre heisen for syklister i sommer, slik de gjorde i fjor høst. Vi kommer tilbake med detaljene rundt dette i løpet av uka.

Klikk her for å gå til Facebook-gruppa for Leirskallen Freeridesenter

Klikk her for å se på kartet hvor Leirskallen ligger i Oslo

Hva mener du? Kan et lite sykkelanlegg som dette drives uten heis? Si din mening i kommentarfeltet!

Publisert 9. april 2008 kl 00.00
Sist oppdatert 9. april 2008 kl 15.28
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen