Betd er ett av de selskapene som har gjort seg bemerket på denne siden av den store fjorden (Atlanter-havet) de senere årene, på tross av et noe nedtonet og uhipt image.
Gjennom hard jobbing har de klart å markere seg med et knippe unike produkter som det har fått oppmerksomhet i hele sykkelbransjen. Dialogen under er hentet fra e-post konversasjon med sjefen sjøl, Bob Lewis, og slik forteller han selv hvordan det hele startet:
Vi startet som et ordinært CNC-verksted for litt over femten år siden, og for seks år siden begynte jeg å sykle igjen. Da i en alder av førtifem. I mine yngre dager syklet jeg Cycle Speedway, og kom tilbake til syklingen først når kjøpte Kona terrengsykler til meg selv og datteren min.
Kombinasjonen av terrengsykling, mekanisk kompetanse, og en full maskinpark for CNC-maskinering skulle vise seg å være gull verdt i en tid da vekt var viktigere enn holdbarhet.
Jeg startet med deleproduksjon for sykler da vi så at enkelte deler i utgangspunktet var for dårlig konstruert, eller at vi fant ut at vi kunne lage noe som er bedre. Etter en stund ble jeg spurt om jeg kunne lage noen bremsebroer for eldre RST gafler som erstating for de originale som sprakk.
Betd lager i dag svingarmer og hevearmer (rockers) for flere sykkelmodeller, og de har nylig sluppet 26" svingarm for Specialized Big Hit.
Hevearmene som Betd produserer, gir økt vandring på enkelte modeller fra Giant, Specialized og Kona, og skal etter sigende også gi økt stivhet. Spesielt på Specilized har dette vist seg hensiktsmessig, og linken til Specialized FSR ser bunnsolid ut. En annen spesialitet fra Betd er fôringer og kulelager for bakdempere og demperoppheng. Vi har mottatt et slikt fôrringssett for bakdempere, og kommer til å teste dette i løpet av våren.
En titt på hjemmesiden viser dog at Betd ikke bare driver med deler til fjæringsoppheng, og Bob forklarer det hele på denne måten:
Vi ble etterhvert involvert i deleproduksjon for Goldtec. Etter noen år kjøpte vi så Goldtec, og nå lager vi alle navene og delene i vårt eget verksted. Vi prøver alltid å utvikle nye deler som gir en forbedring, ikke bare bedre utseende.
Det betyr dog ikke at Goldtec ser dårlig ut. Langt derifra. Men de har kanskje et litt mer industriellt utseende enn de andre high-end produsentene. Litt mer "landbruksredskap" kanskje?
Navene våre er ikke de letteste på markedet, siden vi bruker boss av stål. Baknavet veier vel omtrent 440 gram. Men akkurat nå er vi midt i en ny produksjonsserie, og den vil bli noe lettere. De største forandringene er i innfestingen til bremseskiven, og der burde vi kunne barbere vekk noen gram. Fornavet ligger på omtrent 180 gram, og vi lager også et racingnav med mindre lager på den ene siden. Dette veier omtrent 152 gram.
Fremtiden ser med andre ord lys ut for Betd. Et knippe kvalitetskomponenter har de allerede, og det virker jo som om Bob Lewis ikke har tenkt til å gi seg med det første. terrengsykkel.no har foreløpig ett sett med fôringer på test, og det kommer omtaler av flere av Betd's produkter i løpet av året.