Bladet Terrengsykkel med rekordvekst

Terrengsykkel har doblet lesertallene på ett år.

Sist oppdatert: 24. september 2013 kl 00.00
Bladet Terrengsykkel skyter fart i et magasinmarked med mange skjebner.
Bladet Terrengsykkel skyter fart i et magasinmarked med mange skjebner.
Lesetid: 5 minutter

Tekst: Hans Kristian Krogh-Hansen

 

Bladet Terrengsykkel blir trukket frem når TNS Gallup nå har kommet med sine nye lesertall for magasinmarkedet i 2013. Bladet har vært i konstant vekst siden starten i 2005, men det siste året har tallene skutt i været.

Med en oppgang fra 53.000 i september 2012 til 112.000 i september 2013, smiler redaktør Øyvind Aas.

- Både aktiviteten terrengsykling og bladet Terrengsykkel har vokst sammen. Det som nå ser ut til å gjøre et stort utslag på lesertallene er at vi har kommet over en grense der mange etter hvert har hørt om oss og leser oss. Det er selvfølgelig veldig moro, sier Aas.

Imponerende

Terrengsykkel blir trukket frem som en av «vinnerne» i magasinmarkedet sammen med blant annet National Geographic Norge. Det er i hovedsak spesialbladene og noen nisje- og kvinneblader som vokser, mens aktualitetsbladene og de brede familiebladene taper lesere.

Ifølge Mediebedriftenes Landsforening er dette en annen dreining enn man hadde forventet seg.

- Det er imponerende at magasinene klarer å holde på sine lesere på papir når vi vet hvilken digitaltransformasjon vi står midt i. I tillegg viser \"TNS Gallups Kanalvalgsundersøkelse\" at magasinene har en rekke kvalitative egenskaper som leserne setter pris på. Magasiner oppleves som både nytte og nytelse for leserne, sier Helge Holbæk-Hanssen, fagsjef i MBL, i en pressemelding.

Terrengsykkel ligger også som nummer to på Narvesen sin liste over antall solgte magasiner innen sport & aktiv livsstil, rett etter Fri Flyt.

Noe for alle

 

Redaksjonen bak bladet har stått på målrettet i mange år og nå høster de fruktene bak strategien av en satsning på å være både brede og spisse på en gang.

- Vi ønsker å ta terrengsykkelnisjene på alvor og skriver for entusiastene med god peiling, men vi ønsker også å invitere nye lesere inn med mer nybegynnervennlig stoff og et inkluderende språk. Der kan det se ut som vi har lyktes. Det er hyggelig, sier Aas.

Han mener veien fremover også blir å dekke de aller fleste sykkelfrelste sine behov.

- Vi ønsker å gå dypere inn i miljøene, skape helter samtidig som det viktigste for oss er å få folk ut i terrenget på sykkelen selv. Vi håper at vi kan gjøre dette med flere turbeskrivelser og gode intervjuer med gode rollemodeller som vet å komme seg ut på sykkelen.

- Vi ser også at mange er opptatt av utstyr og det er jo vi som lager bladet også. Vi ønsker å balansere mye informasjon om nytt utstyr og mange tester med en realitetsvurdering av at det tross alt er opplevelsene som teller. Utstyret kan på mange måter være en stor del av opplevelsen og godt utstyr sikrer sykkelgleden, men vi er opptatt av at du også kan ha det skikkelig moro på sykkel i terrenget uten det aller råeste og nyeste utstyret, sier Aas.

Satser på nett og digitalisering

Terrengsykkel har også en veldig aktiv nettside og et av Norges mest aktive sykkelfora. Redaktøren legger ikke skjul på at det også må satses enda mer på nett fremover.

- Det er klart nett vil få en viktigere og viktigere rolle fremover. Det er likevel i bladform de gode og tidløse artiklene gjør seg best. Her kommer også de flotte bildene til sin rett og får lenger varighet. Blad og nett vil fortsatt fungere side om side, men vi er i ferd med å trappe opp nettsatsingen med et nytt fokus på videoer og annet unikt nettstoff.

- Forumet er også viktig for Terrengsykkel. Her møtes landets terrengsyklister både til vennskapelig diskusjon om det aller meste, og her avtales turer slik at vi kan møtes i det virkelige liv også. Forumet er en stor ressurs for norske syklister og det ønsker vi at et fortsatt skal være.

 En stor nyhet for lesere av Terrengsykkel er at bladet er i ferd med å fullføre en digitalisering av hele Terrengsykkels bladarkiv. Planene er at alle abonnentene får tilgang til alle Terrengsykkels utgaver i et format som fungerer både på nettbrett, mobil og vanlig hjemmecomputer.

- Dette arkivet vil være et flott oppslagsverk for turer og tester i tillegg til at du som leser kan bli med på hele utviklingen som Terrengsykkel har vært gjennom, sier Aas.

Ny målemetode

I 2012 skiftet magasin- og ukepressen analyseinstitutt og målemetode. Undersøkelsen er en ny, forbedret og en mer dynamisk medieindeks for alle bladene. Som første land i verden introduseres en helt ny \"valuta\" for denne mediekanalen, en \"valuta\" som blir langt mer lik den de fleste andre mediekanaler benytter. Endringene er så mange og totale at magasin- og ukepressen på denne måten starter en helt ny epoke. Et slikt \"nullpunkt\" umuliggjør sammenligning med tidligere lesertall.

Det nye \"valutatallet\" inneholder tre komponenter:

 

  • Selve lesertallet

  • Antall ganger en gjennomsnittlig leser en utgave

  • Andel av bladet lest – sist gang du leste/tittet i bladet

 

Det nye valutatallet kalles GEP.

 

 

 

 

Publisert 24. september 2013 kl 00.00
Sist oppdatert 24. september 2013 kl 00.00
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen

Bladet Terrengsykkel med rekordvekst | TERRENGSYKKEL.NO