Bikeworld, Østerrike

Drømmer du om timevis med nedoversykling med tekniske partier, doserte svinger og lange dualbaner? Et sted der de har gondoler som raskt frakter deg opp til toppen straks løypa er unnagjort?

Av: terje
Sist oppdatert: 6. august 2002 kl 11.25
Benjamin Jansen på sitt     gladeste.
Benjamin Jansen på sitt gladeste.
Lesetid: 5 minutter

I så fall bør du sporenstreks stikke av til terrengsykkelparken Bikeworld iØsterrike, slik vi gjorde for et par uker siden.

Turen

Klokken er 1500 torsdag 20. juni. 4 gutter sitter på kaia i Kristiansand og venter på ferjespeedbåten med det frekke navnet Silvia Anal som skal frakte oss over havet slik at vi kan kjøre bil i 16 timer for å komme til himmelen.

Vi har lest, eller kanskje mest sett bilder i tyske Bike at det finnes et sted som heter Bikeworld i Østerrike. Her har man har bygget skianlegget om til Freeride og Dh park om sommeren og de hevder å være det største bikeanlegget i Europa. Våre tyskkunnskaper begrenser seg til det vi snappet opp fra Derrick på 80 tallet, men bildene er fine.

Ca 16 timer senere og med mulig ny norsk rekord i kreative sitte/sove stillinger ankommer vi Bikeworld med stor forventning. Etter en rask og etterlengtet frokost tar vi på oss alle de gøye beskyttelsetingene, monterer sykler og småløper opp til gondolene. Her skal det sykles!

Syklingen

Den første turen velger vi Freerideløypa. Den er 2,5 km lang og går sikksakk nedover anlegget. Traseen er laget av grus med variasjoner over kjappe svinger, lange svinger, noen hopp og bratt kryssing gjennom skogen frem til den avsluttes der dual og slalomanlegget begynner.

Det er ingen ting i løypa som er teknisk krevende i seg selv bare farten er lav nok. Samtidig er utfordringen i høy fart veldig tilstede. Undertegnede demonstrerte dette veldig bra da han satte utfor med sine til da ubrukte Hope M4 som med all tydelighet sigaliserte behov for innkjøring i første sving.

En sving, ett tryn. Dette lovet bra.

Etter et par turer bestemte vi oss for å teste downhill løypa. Denne krysser freeride flere steder på vei ned slik at man har mulighet til å plukke ut favorittdelen fra begge løypene underveis/hoppe over de man ikke tør. Her er det jordstier som går over jorder og gjennom skog med masse røtter og bratte tekniske partier. Ingen store virkelig slemme ting, men utrolig slitsomt fordi man må jobbe med sykkelen hele tiden.

Denne «Singletrack downhill»-løypa var helt klart favoritten vår i Bikeworld - og med sine 2,2 km som ble unnagjort på 458 fallmeter føltes det til tider ganske bratt.

 

En genial ting var at man som avslutning på begge løypene kunne velge å kjøre gjennom 400 meter med dual og slalom før man kom til gondolene. Dette ble for oss et obligatorsk valg og super fin trening på hopping og svingteknikk. »Store doserte svinger og hopp i alle størrelser gav oss mange timer med ren sykkelglede. Reisefølgets nest eldste deltaker Raymond (snart 31) ville gjerne få med at denne typen sykling var for fjortiser og det er herved brakt videre. Vi andre syntes det var topp!

Bikeworld

- ligger i Safeelden som er en times kjøring fra Salsburg. Reiseruta er lett. Følg E45 som du finner ca midt i Danmark og kjør denne veien til Salsburg. Derfra kjører du til Safeelden Leogang hvor Bikeworld ligger.

Willemiju Van Ee som er daglig leder for anlegget fortelle at de har drevet i 2 år. Oppskriften er enkel: Bakkene er der og gondolen går hele sommeren. Det eneste de trengte å gjøre var å grave litt løyper og så har man en sykkelpark. I tillegg har området rundt et stinett på 200 km som kan benyttes til tursykling.

Sesongen varer fra 15 mai til 6 oktober og området har nå fått status som offisielt treningsenter for Østerriske terrengsyklister. Gjennom sommeren arrangeres det ulike sykkelfestivaler og det tilbys guidede turer, kurs og utleie av sykler.

Samarbeid med Kona, KTM og Heavy Tools gjør at de har et godt over gjennomsnittet bra utvalg i leiesykler som egner seg til røff kjøring.

Prisen for dagskort i gondolene er 27 Euro og det er ca. 200 kroner. Kjøper du kort for flere dager får du rabatt på samme måte som i de fleste skianlegg.

Ønsker du å benytte leie sykkel må du betale mellom 150,- og 250,- kroner pr. dag avhengig av om du vil kjøre freerider eller en ren utforsykkel. Stinky Deelux kostet 160,- og en Stab Primo kr 250,-.

Hva syntes vi egentlig?

Vi hadde en kjempetur og vi anbefaler alle som har preferanser mot nedoversykling en tur med alpesykling. Likevel ble vi kanskje litt skuffet over at stedet som skulle være Europas største bikepark ikke var større.

2,5 km løype er ikke kjempelangt, og det er nok de 200 kilometrene med stier rundt som er alibiet. Det finnes mange skisteder i Norge som er like bratte og lange som området vi syklet i Bikeworld og det gir jo noen ideer til hvor lite som skal til når man har bakker og heis liggende klar.

Kanskje vi skulle sendt ned noen representanter for de norske stedene med sentral beliggenhet for å inspirere til helårsdrift?

Det hadde vært noe det!

Publisert 5. juli 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 6. august 2002 kl 11.25
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen