Stort forhjul i front
Det var i cuprittet i Sør-Afrikanske Delvera i helgen at superveteranen Brentjens trakk det lengste strået med feltets største forhjul. I det andre rittet i cupen for de vestlige provinsene tok Bart Brentjens en suveren seier foran hjemmefavoritten Jacques Rossouw.
Bart Brentjens er i Sør-Afrika for å trene seg opp til det som sannsynligvis blir veteranens siste OL-sesong. Men OL-mesteren fra Atlanta i 1996 viser at han selv på trening er raskere enn de fleste.
Bart Brentjens var i en årekke lagkamerat med Rune Høydahl på Giant-laget, før det var han på lag med Gunn Rita Dahle Flesjå og Tom Larsen i American Eagle. De siste årene har Brentjens hatt sitt eget nederlanske lag, Team Dolphin. Laget sykler på Trek.
Treks 69er sykler ble sneket inn på markedet i fjor med en singlespeed utviklet av Travis Brown. I år kommer 69er-sykkelen også med gir, men i en rimelig utgave med XT og LX-utstyr. Den sykkelen Bart syklet på i Sør-Afrika var en pimpet utgave med komplett XTR-gruppe. Sykkelen har altså standard 26" bakhjul og et forhjul lik det som står på 29er-sykler.
Til tross for at Trek har frontet 69er-sykkelen som en stisykkel for lekne hardtailentusiaster viser det seg at konseptet også fungerer til rittbruk.
Et spørsmål som gjenstår er likevel om UCI vil la Brentjens bruke sykkelen med det store forhjulet i OL og verdenscupritt. I regelboka til det internasjonale sykkelforbundet (UCI) står det i paragraf 1.3.006: The bicycle is a vehicle with two wheels of equal diameter. The front wheel shall be steerable; the rear wheel shall be driven through a system comprising pedals and a chain.
UCI har generellt vist liten interesse for å regulere utstyret i terrengsykkelritt. Utforsykler med 24" bakhjul og standard forhjul har blitt brukt tidligere. Om de nå vil vifte med regelboka for Bart Brentjens og andre som eventuellt følger etter gjenstår å se.