Anne Mai røper triksene på Terrengsykkel Jam

Er du fersk på nedoversykkel, men superklar for å lære? Anne Mai Sletten kurser nybegynnere under helgens Terrengsykkel Jam i Hafjell.

Sist oppdatert: 17. juni 2008 kl 21.59
Lett? Anne Mai vet hvordan det gjøres. Bli med på kurset hennes, så får du garantert noen tips.
Lett? Anne Mai vet hvordan det gjøres. Bli med på kurset hennes, så får du garantert noen tips.
Lesetid: 4 minutter

Anne Mai Sletten (28) fra Oslo har bare tre sesonger bak seg på utforsykkel, men har allerede sikret seg et NM-sølv, sammenlagtseier i fjorårets Norgescup og en fersk fjerdeplass i den svenske downhillcupen i Flottsbro tidligere i sommer.

På helgas Terrengsykkel Jam i Hafjell holder hun to kurs for nedoversyklister – ett for viderekomne på søndag, og ett for nybegynnere fredag ettermiddag.

Terrengsykkel Jam er Norges største og hyggeligste freeride sykkel-event, det skjer i Hafjell Bike Park fra torsdag til søndag denne uka – og det rikholdige programmet du kan sjekke ut ved å klikke her.

- Hva er det viktigste du vil fortelle de ferskeste på kurset ditt, Anne Mai?

- Hovedelementene handler om sving- og bremseteknikk, og sporvalg. Da bør vi ha mer enn nok å ta for oss.

- Hva er det en typisk nybegynner gjør feil i sykkelparken?

- De aller fleste er for anspent når de kjører, de tviholder i styret, løfter ikke blikket langt nok framover – og slurer på bremsen jevnt hele veien. I tillegg har en nybegynner lett for å henge for langt bakpå, i frykt for å gå over styret.

- Hva skal den ferske nedoversyklisten heller gjøre?

- Sentrer vekta midt i sykkelen, slik at du får den rette balansen og grepet du skal ha mot underlaget – også med forhjulet. Dersom du også slapper litt mer av og ikke spenner armmusklene hele veien, så oppdager du at styret ikke går noe sted – så lenge du holder hendene på det. Det som skjer med anspente muskler er at de blir fryktelig fort slitne, du får såkalt ”armpump” og orker til slutt ikke å kjøre i det hele tatt.

- Hva med poenget om blikket på løypa?

- Når det går nedover i en teknisk løype er det fort gjort å se på det som er like foran forhjulet, men da mister du oversikten og muligheten til å planlegge for eksempel gode sporvalg. Ser du lengre framover, møter du hindringene bedre forberedt og kan kjøre mer avslappet.

 

- Men hvordan argumenterer du for en nybegynner at mindre bremsing er greia?

- Poenget mange ferske syklister glemmer, er at litt mer fart som oftest gjør det enklere å komme seg over tekniske partier, det er lettere å holde balansen når du gir på litt enn om du tråkler deg saaakte over. Dessuten griper dekkene bedre på sleipt underlag når de ruller fritt, akkurat som fjæringen på sykkelen går mye smudere når du holder deg unna bremsene. Trikset er som en hovedregel å bremse ned foran svinger eller hindre, la sykkelen rulle over – og heller bremse igjen når du er kommet forbi.

- Andre ting som er verdt å nevne for ferske sykkelpark-farere som kommer rett fra vanlige stisykler og over på leid nedoversykkel?

- Det aller viktigste er kanskje å være bevisst på egne begrensninger, og ikke tro at en kjempekul sykkel fikser biffen for deg. Ingen bør la seg presse til å kjøre ned eller ut fra ting de foreløpig ikke har forutsetninger for. Det er viktig å ta seg tid til å lære noen konkrete teknikker, og ikke minst være trygg på at utstyret er i orden og at det for eksempel er klar bane nedenfor når utfordringen skal løses.

Kursene til Anne Mai er bare to av mange kurstilbud på Terrengsykkel Jam. Dukker du opp i Hafjell torsdag, kan du melde deg på i sekretariatet fra klokken 10 på formiddagen. Det er begrenset med plasser, så vær kjapp.

Klikk her for å kjøpe deltakerpass til Terrengsykkel Jam!

Få også med deg portrettintervjuet med Anne Mai Sletten i neste nummer av Terrengsykkel – i handelen fra 1. juli!

Publisert 17. juni 2008 kl 00.00
Sist oppdatert 17. juni 2008 kl 21.59
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen